Heräsikö huoli?
Kun seuraat opiskelijaa Wilmassa ja luokkatilanteessa, herääkö huoli? Myös muut aineenopettajat voivat laittaa esimerkiksi Wilma -viestiä RO:lle opiskelijaa koskevasta huolesta.
Huolen aiheita voivat olla esimerkiksi
- oppimisvaikeudet
- opiskelumotivaation lasku
- opintosuoritusten heikentyminen
- ylitunnollisuus
- yksinäisyys
- muutokset käyttäytymisessä
- poissaolot
- kiusaamiskokemukset.
RO:n tehtävä on huomata nuoren huoli ja keskustella
- Keskustele opiskelijan kanssa: ”Miten menee? Olen havainnut, että sinulle on kertynyt poissaoloja. Miten suorituksesi ovat edenneet?” Kerro, että haluat auttaa. Tsemppaa ja kannusta!
- Ole yhteydessä kollegoihin: Ovatko muut opettajat huolissaan? Ovatko kaikki huolissaan samoista syistä? Mistä on kysymys ja mitä voidaan tehdä?
- Ole yhteydessä erityisopettajaan: Mitä tukitoimia on jo käytössä, mitkä tukitoimet auttaisivat tilanteessa?
- Ole yhteydessä nuoren luvalla huoltajaan: Kerro, mikä on huolen aihe ja mitä on lukiossa keskusteltu. Saata huoltaja tietoiseksi asioista.
Muista kirjata keskustelut ja toimenpiteet Wilman A-lomakkeeseen!
Kun RO:n omat keinot eivät riitä
- Kerro opiskelijalle, että tarvitset muiden työntekijöiden apua (ks. Kenen puoleen kääntyä -osio)
- Ohjaa nuori tarpeen mukaan erityisopettajalle, kuraattorille tai psykologille. Auta tarvittaessa yhteydenotossa opiskelijan luvalla!
- Sovi tarpeen mukaan yksilöllinen opiskeluhuoltopalaveri (mukana sovitusti esimerkiksi terveydenhoitaja, kuraattori, opiskelija, opo, erityisopettaja, RO ja huoltaja)
- Jatka opiskelijan tilanteen seuraamista tiiviimmin.
Käytännön vinkkejä RO:lle
Jonkin tietyn aineen (tai usean aineen) opinnot eivät etene. Opiskelijalla voi olla aineesta/aineista hylättyjä arvosanoja tai K-merkintöjä.
- Keskustele opiskelijan kanssa: Onko ko. aineessa ollut haasteita aiemmin? Mikä ko. aineessa on haastavaa? Onko hän saanut tukea? Millaisia opiskelutapoja hän käyttää?
- Tarvittaessa auta opiskelijaa sopimaan tapaaminen ko. aineenopettajan kanssa.
- Keskustele ko. aineen opettajan kanssa, onko hänen näkemyksensä tilanteesta sama kuin opiskelijan.
- Joskus opiskelija saattaa huomata, ettei lukio suju: motivaatio laskee ja hylättyjä arvosanoja / K-merkintöjä on paljon. Ota puheeksi havainnot opinnoista ensin opiskelijan kanssa. Pyydä häntä keskustelemaan asiasta huoltajan kanssa ja ohjaa opon kanssa pohtimaan vaihtoehtoja, jotta esimerkiksi haku toiseen oppilaitokseen saadaan tarvittaessa käyntiin.
- Muista tsempata, valaa uskoa ja kannustaa opiskelijaa!
Opiskelija ei lue Wilma-viestejä tai vastaa niihin, eikä osallistu ryhmänohjaustuokioihin.
- Katso opiskelijan lukujärjestys ja koeta tavoittaa hänet oppitunnilta.
- Lähetä tekstiviesti tai soita.
- Ole yhteydessä huoltajan kautta ja kerro, että olet yrittänyt tavoittaa opiskelijaa ja jätä yhteydenottopyyntö.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja.
- Seuraa, liittyvätkö poissaolot esimerkiksi tiettyyn oppiaineeseen tai aamu-/iltapäivätunteihin? Onko poissaoloja yhtä aikaa esimerkiksi parhaan kaverin kanssa?
- Ota poissaolot puheeksi opiskelijan kanssa. Kysy, mistä ne johtuvat.
- Pohtikaa yhdessä opiskelijan kanssa, mikä tilanteessa voisi auttaa.
- Kerro huolesi poissaoloista. Kerro faktat esimerkiksi opintojakson mahdollisesta keskeytymisestä.
- Kerro opiskelijalle, että myös huoltajien tehtävä on tukea ja että olet yhteydessä kotiin.
- Jos sairaspoissaoloja on paljon, kerro, että niistä voidaan pyytää sairauslomatodistus. Selvitä poissaolojen vaikutus kyseisen periodin opintoihin yhteistyössä opiskelijan, erityisopettajan ja opinto-ohjaajan kanssa.
- Jatka poissaolojen seuraamista ja kysele opiskelijan kuulumisia.
Kiusaamistilanteiden selvittäminen – ohje tulossa myöhemmin.