Asiointi ja yhteystiedot
Henkilöasiakkaat
Asioi verkossa
Työmarkkinatorin Asiointi (tyomarkkinatori.fi) on työnhakijan sähköinen asiointikanava, jossa voit
- aloittaa työnhakusi
- ilmoittaa muutoksista työnhakutilanteessa
- jättää yhteydenottopyynnön asiantuntijalle
- ilmoittaa suunnitelman toteutumisesta sekä työ- tai koulutustarjouksista
- ylläpitää yhteystietojasi
- tarkistaa sovitut määräajat, esimerkiksi tapaamiset ja suunnitelman voimassaolon
Etelä-Karjalan työllisyysalueen yhteydenottolomakella (suomi.fi) voit asioida työllisyysalueen kanssa Työmarkkinatorin Asioinnin lisäksi. Lomakkeella voit
- pyytää sovitun tapaamisen siirtämistä tai perumista
- jättää soitto- tai tietopyynnön (valmennukset, koulutukset, tuet, maksatus)
- ilmoittautua ammatinvalinnanohjaukseen
- toimittaa asiakirjoja työllisyysalueelle tietoturvallisesti
Työmarkkinatorin sähköisen asioinnin neuvonta
- Ma-pe klo 9-15, puh. 0295 025 505 (suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi)
- Chat Työmarkkinatorilla
Työllisyysalue tarjoaa digitukea Imatran (Tainionkoskentie 70) ja Lappeenrannan toimipisteissä joka päivä ilman ajanvarausta.
Toimipisteet ja aukioloajat
Tulevat poikkeukset toimipisteiden aukioloajoissa:
- 6.6.2025 Lappeenrannan ja Imatran toimipisteet avoinna klo 9-11
- 19.6.2025 Lappeenrannan ja Imatran toimipisteet avoinna klo 14 asti
Kesäaika 23.6.-15.8.2025: Lappeenrannan ja Imatran toimipisteet avoinna perjantaisin klo 14 asti
Lappeenranta
Etelä-Karjalan työllisyysalue, Lappeenrannan toimipiste
Etelä-Karjalan työllisyysalueen ohjaus ja neuvontapalvelu Momentti
Imatra
Etelä-Karjalan työllisyysalue, Imatran toimipiste
Etelä-Karjalan työllisyysalue monialainen yhteispalvelu, Imatran toimipiste
Asiointi kasvokkain ajanvarauksella
- Saat tiedon ajanvarauksestasi joko Suomi.fi-viestinä, kirjeitse tai muutoin henkilökohtaisesti palvelustasi vastaavalta asiantuntijalta
- Voit tarkistaa ajanvarauksesi tiedot Työmarkkinatorin Asioinnissa
- Ajanvarauksella oman palvelusta vastaavan asiantuntijan kanssa voit
- keskustella tilanteestasi, palveluista, joita tarvitset sekä muista henkilökohtaiseen työllistymisesi polkuun liittyvistä asioista
- saada tietoa juuri sinulle sopivista työpaikoista, koulutuksista, valmennuksista tai muista palveluista tai hankkeista, jotka sopivat tilanteeseesi
- saada neuvontaa ja ohjausta työnhausta ja siihen liittyvistä toimista
- antaa luvan tietojen luovuttamiseen työnantajille ja päivittää esimerkiksi kuvausta työkyvystäsi ja osaamisestasi, jotta työllisyysalue voi esitellä sinut juuri sinulle soveltuville työnantajille
- tehdä henkilökohtaisen työllistymis- tai sitä korvaavan suunnitelman
- saada tietoa työnhakijan oikeuksista ja velvollisuuksista
Asiointi kasvokkain ilman ajanvarausta
- Ilman ajanvarausta toimipisteiden aulapalveluissa Imatralla (Tainionkoskentie 70) ja Lappeenrannassa voit
- aloittaa työnhakusi, mikäli sinulla ei ole mahdollisuutta käyttää Työmarkkinatorin Asiointia
- saada yleistä neuvontaa ja ohjausta työllisyysalueen asioissa sekä omatoimisesta työnhausta
- ilmoittaa muutoksista työnhaussa
- jättää yhteydenottopyynnön palvelustasi vastaavalle asiantuntijalle
- saada neuvontaa ja ohjausta Työmarkkinatorin Asioinnissa ja muissa työllisyysalueen asioissa, joissa tarvitset digitukea
- palauttaa tai toimittaa asiakirjoja, hakemuksia tai muita työnhakuusi liittyviä asiakirjoja
- ilmoittaa muuttuneista yhteystiedoistasi
- ilmoittaa suunnitelman toteutumisesta sekä työ- tai koulutustarjouksista
- Toimipisteessä Imatralla, Tainionkoskentie 1:ssä voit
- voit osallistua ajanvaraukselle
- toimittaa asiakirjoja
- jättää kirjepostina soittopyynnön palvelustasi vastaavalle asiantuntijalle
Asioi puhelimessa
Avoinna arkisin klo 9–12, takaisinsoittopalvelu arkisin klo 8–16.15.
Henkilöasiakkaat suomeksi puh. 05 6163 300
Englanninkielinen neuvonta puh. 05 616 3301
Venäjänkielinen neuvonta puh. 05 616 3302
- Mikäli emme päässeet vastaamaan puheluusi juuri soittohetkellä, voit jättää takaisinsoittopyynnön. Soitamme sinulle takaisin viimeistään seuraavana arkipäivänä klo 8-16.15
- Soitamme tai lähetämme tekstiviestejä 05 616-alkuisista numeroista
- Työnhakunsa aloittaneille työnhakijoille soitamme mahdollisimman pian työnhaun aloittamisen jälkeen sopiaksemme asioinnin jatkosta
- Jos olet jo asiakkaamme, palvelusta vastaava asiantuntija soittaa aiemman asioinnin yhteydessä sovittuna aikana
- Henkilöasiakkaan puhelinpalvelussa voit
- kysyä ohjeita työnhakuun
- ilmoittaa muutoksista työnhaussa
- jättää yhteydenottopyynnön palvelustasi vastaavalle asiantuntijalle
- ilmoittaa suunnitelman toteutumisesta sekä työ- tai koulutustarjouksista
- ylläpitää yhteystietojasi
- tarkistaa sovitut määräajat
- ilmoittaa tapaamisajan siirrosta tai perumisesta, mikäli ajanvaraukseen on alle 24 tuntia
- saada yleistä neuvontaa ja ohjausta työllisyysalueen asioissa ja työnhaussa
- Myös valtakunnalliset henkilöasiakkaan puhelinpalvelut auttavat sinua. Asiakas- ja neuvontapalvelut palvelevat sinua eri kielillä.
- Lisätiedot löydät täältä: Henkilöasiakkaan neuvontapalvelut - Henkilöasiakkaat - Työmarkkinatori
- Ruotsin- ja englanninkieliset palvelut Löydät ruotsin- ja englanninkieliset palvelut helposti, kun vaihdat Työmarkkinatorin sivuston kieltä.
- Puhelinpalvelua on tarjolla myös venäjän kielellä numerossa 0295 025 505
- Työmarkkinatorin sähköisen asioinnin neuvonnasta saat apua verkkopalvelujen käyttöön liittyviin kysymyksiin sekä tarvittaessa jatko-ohjauksen muihin sinulle sopiviin palveluihin.
- 0295 025 505
- Puhelinpalvelu on avoinna maanantaista perjantaihin kello 9–15. Puhelun hinta on oman liittymäsopimuksesi mukainen (matkapuhelinmaksu tai paikallisverkkomaksu). Myös jonotusaika on maksullinen.
- Työttömyysturvaneuvonta on valtakunnallinen neuvontapalvelu, josta saat vastauksia työttömyysturvaan liittyviin kysymyksiin.
- 0295 020 701
- Puhelinpalvelu on avoinna maanantaista perjantaihin kello 9–15. Puhelun hinta on oman liittymäsopimuksesi mukainen (matkapuhelinmaksu tai paikallisverkkomaksu). Myös jonotusaika on maksullinen.
- Työttömyysturvaneuvonta on valtakunnallinen neuvontapalvelu, josta saat tietoa esimerkiksi
- työnhakijan työttömyysturvan saamisen edellytyksistä,
- yrittäjän työttömyysetuuden edellytyksistä,
- opiskelun vaikutuksesta oikeuteen saada työttömyysturvaa,
- osa-aikaisen tai tilapäisen työn vaikutuksista työttömyysturvan saamiseen,
- selvityspyyntöön vastaamisesta sekä
- muutoksenhausta työvoimapoliittiseen lausuntoon.
Asiakirjojen toimittaminen
Voit toimittaa työllisyysalueelle asiakirjoja joko sähköisesti, kirjeitse tai asioimalla toimipisteissä.
Asiakirjojen toimittaminen sähköisesti
Yhteydenottolomakkeella voit toimittaa turvallisesti asiakirjoja työllisyysalueelle sähköisessä muodossa.
Asiakirjojen jättäminen toimipisteisiin
Voit asioida Imatran (Tainionkoskentie 70) ja Lappeenrannan (Yhteinen palvelupiste, Villimiehenkatu 2B) toimipisteissä ja jättää asiakirjoja joko aulan henkilökunnalle tai palautuslaatikoihin.
Asiakirjojen (kantelut, oikaisuvaatimukset) toimittaminen kirjeitse
Lappeenrannan kaupunki, PL 11, 53101 Lappeenranta
Voit antaa palautetta työllisyysalueen toiminnasta ja palvelusta palaute-sivulla linkistä https://epalvelu.lappeenranta.fi/eFeedback/ /Työllisyys- ja elinkeinopalvelut) tai postitse kirjaamoon Lappeenrannan kaupunki, PL 11, 53101 Lappeenranta
Työvoimapoliittiset lausunnot ja selvityspyynnöt
Työvoimaviranomainen antaa työvoimapoliittisen lausunnon työttömyysetuuden maksajalle oikeudesta työttömyysetuuteen. Joissain tilanteissa työvoimaviranomainen ei voi ratkaista työttömyysturvaoikeutta, vaan avaa selvityspyynnön työttömyysturvan asiantuntijakäsittelyyn. Selvityspyynnön käsittelee KEHA-keskus. Voit seurata käsittelyaikaa Työmarkkinatorilla, linkistä: https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-tyoelamasta/tyottomyysturva/nain-haet-tyottomyysturvaa/tyottomyysturvalausuntoihin-liittyvat-selvityspyynnot-ja-kasittelyajat
Jos haluat antaa palautetta KEHA-keskuksen työttömyysturva-asian käsittelystä, voit lähettää sähköpostia kirjaamo.keha@ely-keskus.fi otsikolla "Työttömyysturvan asiakaspalaute"
Valtakunnallinen työttömyysturvaneuvonta puh. 0295 020 701 (arkisin 9–15).
Yrityksen perustajat, yritykset ja työnantajat
Asioi verkossa
Yrityksen asiointi -palvelussa (työmarkkinatori.fi) voi työnantajana hoitaa viranomaisasiointia sähköisesti. Työmarkkinatorilta saa myös tietoa yrityksen perustamiseen liittyvissä asioissa, tukea rekrytointiin sekä apua yrityksellesi eri tilanteissa.
Asiointikanavan kautta voit;
- julkaista avoimen työpaikan joko itse suomi.fi tunnistautumisella tai työvoimaviranomaisen toimesta
- ilmoittaa palkkatukipaikan ja jättää hakemuksen palkkatuesta
- ilmoittaa työkokeilumahdollisuudesta
- hakea tukea henkilöstön kehittämiseen
- hakea tukea henkilöstön muutostilanteissa
- hakea tukea yrityksen kehittämiseen
- hakea starttirahaa
- tehdä maksatushakemuksen
Voit varata tapaamisen yritysasiantuntijan kanssa asiointipalvelun kautta Suomi.fi -tunnisteella tai voit jättää yhteydenottopyynnön Etelä-Karjalan työllisyysalueen nettisivujen kautta. Vastaamme yhteydenottoon ensisijaisesti puhelimitse.
Asioi kasvokkain ajanvarauksella
Saat tiedon ajanvarauksestasi ensisijaisesti puhelimitse. Ajanvarauksella yritysasiantuntijan kanssa voit
- keskustella yrityksesi palvelutarpeista ja saada niihin neuvontaa ja ohjausta
- keskustella aloittavan yrittäjän palveluista ja starttirahan hakemisesta
- neuvontaa ja apua kansainväliseen rekrytointiin EURES asiantuntijan kanssa
Toimipisteet
- Imatra, Tainionkoskentie 70
- Lappeenranta, Villimiehenkatu 2 B
Asioi puhelimessa
Avoinna arkisin klo 9–12, takaisinsoittopalvelu arkisin klo 8–16.15.
Työnantaja- ja yritysasiakkaat suomeksi puh. 05 6163 500
Puhelinpalvelussa autamme sinua kaikissa yritystoimintaan liittyvissä asioissa.
Työmarkkinatorin sähköisen asioinnin neuvonta ja Yritys-Suomi-neuvonta ma-pe klo 9-15, puh. 0295 020 500
Viranomaiset
Työttömyysetuuden maksajat voivat ottaa yhteyttä KEHA-keskuksen työttömyysturvan puhelinpalveluun tiedustellakseen asiakkaan työnhaun voimassaoloa tai lausuntopyyntöihin liittyen.
Valtakunnallinen työttömyysturvaneuvonta
puh. 0295 020 701 (arkisin klo 9.00–15)
Työvoimapoliittiseen lausuntoon liittyvät valitusvastinepyynnöt voi lähettää työllisyysalueelle sähköpostitse osoitteeseen:
e-kta.viranomaisviestinta@lappeenranta.fi
Asiointi eri palveluihin liittyen
Työnhakua tukevia palveluita voit selata työllisyysalueen Työmarkkinatorin aluesivuilta. Palvelujen kuvauksista saat lisätietoa palveluiden sisällöstä. Aluesivuilla voit käyttää hakusanoja palveluiden etsimiseen. Tutustu palveluihin ja sovi osallistumisesta työllisyysalueen kanssa. Ensisijaisesti jätä yhteydenottopyyntö Työmarkkinatorin Asioinnissa tai yhteydenottolomakkeen kautta.
Linkki: Työmarkkinatorin Aluesivut - Etelä-Karjalan työllisyysalue
Työllisyysalueen postiosoite
Lappeenrannan kaupunki, PL 11, 53101 Lappeenranta
Etelä-Karjalan työllisyysalue sosiaalisessa mediassa
Etelä-Karjalan työllisyysalueen sosiaalisen median periaatteet (pdf-tiedosto)
Etelä-Karjalan työllisyysalue Facebookissa (facebook.com)
Etelä-Karjalan työllisyysalue Instagramissa (instagram.com)
Lappeenrannan kaupunki (linkedin.com)
Työllisyysalueen johto
Sanna Natunen, työllisyysjohtaja, Etelä-Karjalan työllisyysalue