Ryhmänohjaus lukiokoulutuksessa
Ryhmänohjauksen painopistealueet
Lappeenrannan kaupungin lukioissa ryhmänohjauksen sisällöt ja teemat on jaettu vuosiluokittain. Ryhmänohjauksen lukuvuosikellot ja ryhmänohjaustuokioiden sisällöt on luotu Opetushallituksen rahoittaman Yhteiset työkalut ohjaukseen -hankkeen puitteissa.
- Ensimmäisellä vuosikurssilla teemoina ovat omaan ryhmään tutustuminen ja sosiaalisten taitojen kartuttaminen.
- Toisella vuosikurssilla keskitytään vastuun kantamisen ja suunnitelmallisuuden kehittämiseen.
- Kolmannella ja neljännellä vuosikurssilla katseet käännetään kohti lukio-opintojen jälkeistä tulevaisuutta.,
Välilehdiltä löytyvät kunkin vuosikurssin keskeiset asiat periodeittain. Lukuvuosikellossa on viittauksia Työkalupakkiin, josta löytyy apuvälineitä ryhmänohjaajan tueksi. Työkalupakkiin pääsee sivuston yläosassa olevan Työkalut-elementin kautta. Tältä sivustolta löytyy myös apua siihen, miten toimia huolta herättävissä tilanteissa ja kenen puoleen kääntyä missäkin asiassa.
1. vuosikurssi
Lukio-opintojen aloitus
- Käytännön asioita: tietokoneiden käyttöönotto, lukujärjestyksen lukeminen, ruokailukäytännöt jne.
- Työkalupakki ”Lukio-opintojen aloitus”
Ryhmäytyminen
- Opiskelijoihin tutustuminen ja opiskelijoiden tutustuttaminen toisiinsa
- Ryhmäytymisleikkejä ja -tehtäviä
- Työkalupakki ”Ryhmäytyminen”
- Ryhmäytymispäivä, jolloin ei ole normaalia opetusta
- Periodin alkupuolella
- Tutorit, RO:t ja opinto-ohjaajat päävastuussa päivän suunnittelusta
Tervehdyskirje koteihin
- Tervehdyskirje huoltajille (ja opiskelijoille) Wilma-viestinä heti koulun alettua
- Sisältönä esimerkiksi lukio-opintoihin liittyviä käytännön asioita
2. vuosikurssi
Itsensä ohjaaminen ja johtaminen
- Omien tavoitteiden tarkistaminen: Missä menen? Mihin kiinnitän tänä lukuvuonna huomiota?
Opiskelustrategiani
- Opiskelua tukevien menetelmien läpikäynti
- Työkalupakki ”Opiskelutaitolomake”
Opinto-ohjelman tarkistaminen 2. vuodelle
- Opinto-ohjelman ja aikataulun päivittäminen tarvittaessa
- Työkalupakki ”Opintojen eteneminen”
Motivaatiokirje itselle
-
- Työkalupakki "Opiskelu- ja työelämätaidot"
RO-keskustelut pienryhmissä syksyn aikana
-
- Työkalupakki "RO-haastattelut 2.-4. vuosikurssilaisten kanssa"
3. vuosikurssi
Abin aikataulut
- HUOM! Abivuonna vain kolme periodia käytössä.
- Valintojen tarkistaminen: tuleehan opintopisteitä riittävästi
- Työkalupakki ”Opintojen eteneminen”
Wilma-merkinnät täysi-ikäisenä ja poissaolojen selvittäminen
- Opiskelija velvollinen esittämään esimerkiksi lääkärintodistuksen, jos sairaspoissaoloja paljon
- Huoltajan Wilma-oikeuksien jatkaminen
Syksyn yo-kirjoitusten aikataulu ja niihin valmistautuminen
- Kokeiden ja opintojen päällekkäisyys
- Lukusuunnitelman tekeminen viimeistään nyt!
- Osallistumisoikeuden tarkistaminen: onko kaikki pakolliset opinnot suoritettu?
Abitoimikunta
- Abivuoden tapahtumien suunnittelu ja vastuualueiden jakaminen (vastuuopettajat)
4. vuosikurssi
- Valmistumisaikataulut 3½ ja 4 vuotta
- Työkalupakki ”Opintojen eteneminen”
- Yksilöllisiin tarpeisiin vastaaminen, keskustelut ja pienryhmät
1. vuosikurssi
Opintoihin ja niiden etenemiseen liittyvät käytännöt
- K-merkinnän täydentämisen ohjeet
- Hylätyt arvosanat: 2/3 kunkin aineen numeerisista arvosanoista tulee olla hyväksytysti arvioitu.
- Uusintaan ilmoittautuminen ja muut uusintojen käytänteet
- Opiskelijan vastuu uusinnoista ja K-merkintöjen täydentämisestä
Opiskelutaidot
- Ensimmäisen periodin arvosanojen läpikäynti: Millaiset arvosanat sain? Olenko tyytyväinen niihin? Mistä mahdolliset muutokset johtuivat?
- Työkalupakki ”Opiskelu- ja työelämätaidot - periodiarviointi"
RO-haastattelut
- Henkilökohtainen RO-haastattelu syksyn aikana: tarkoituksena tutustua opiskelijoihin paremmin ja kysellä kuulumisia
- Työkalupakki "RO-haastattelut"
1. vuosikurssin vanhempainilta
- 2. periodin aikana, kun 1. periodin arvioinnit valmistuneet ja opiskelijoilla hieman kokemusta siitä, mitä lukio-opiskelu on.
- Toteutuksen suunnitteleminen yhdessä
- Työkalupakki, ”Lukiolaisen velvollisuudet”
2. vuosikurssi
Ajankäyttö ja voimavarat
- Voimavaroja tuovat ja vievät asiat: Miten päästä irti pinttyneistä tottumuksista? Mikä auttaisi eteenpäin?
- Kalenterin käyttö ajanhallinnan tukena
YO-suunnitelma ja opintojen etenemisen aikataulutus
- Pääosin opinto-ohjaajan vastuulla
- RO:n tehtävä seurata Wilman lomake B:n avulla Ylioppilastutkintosuunnitelmaa (suunnitelma laaditaan OPO-tunneilla)
- Mahdollinen YO-ilmoittautuminen kevään yo-tutkintoon koulun antamien ohjeiden mukaisesti
3. vuosikurssi
Hyvinvointi
- Oman jaksamisen tarkastelu: mitkä tekijät auttavat jaksamaan ja keskittymään?
- Työkalupakki ”Hyvinvointi”
- Huolta herättävän opiskelijan kanssa keskusteleminen
- Verkkosivun Heräsikö huoli? -osio
Opintojen eteneminen
- K-merkintöjen tarkistaminen ja täydennystarpeiden kartoittaminen
- Hylättyjen arvosanojen (arvosana 4) läpikäyminen: 2/3 kunkin oppiaineen numeerisista arvosanoista tulee olla hyväksytysti arvioitu.
- Valmistumisaikataulun realistisuus ja opintojaksovalinnat
Abitoimikunta
- Abivuoden tapahtumien suunnittelu, tiedotus ja työnjako
4. vuosikurssi
- Valmistumisaikataulut 3½ ja 4 vuotta
- Työkalupakki ”Opintojen eteneminen”
- Yksilöllisiin tarpeisiin vastaaminen, keskustelut ja pienryhmät
1. vuosikurssi
Hyvinvointi ja opiskelun haasteet
- Opiskelijan hyvinvoinnin tarkastelu: Voiko opiskelija hyvin? Millaisia haasteita tulee ilmi?
- Opiskelijoiden hyvinvoinnin ja etenemisen tarkkailu Wilma-merkintöjen ja oppituntien perusteella
- Poissaolot, myöhästymiset, K-merkinnät tms.?
- Verkkosivun Heräsikö huoli -osio
Fyysisen ja psyykkisen opiskelukyvyn ylläpito
- Riittävän unen, säännöllisen ateriarytmin ja riittävän liikunnan merkitys hyvinvointiin
- Työkalupakki ”Hyvinvointi”
Abien ja 1. vsk:n törmäytys
- Yhteinen erillinen ROT, esimerkiksi 1A ja 3A yhteen
- Työkalupakki ”Ryhmänohjaustuokiot”
2. vuosikurssi
Vastuullinen aikuisuus
- Täysi-ikäisyyden vastuut, haasteet ja mahdollisuudet
- Keskustelua esimerkiksi pienryhmissä täysi-ikäisyyden merkityksestä opiskeluun, vapaa-aikaan, työelämään ja some-käyttäytymiseen.
- Huoltajan Wilma-oikeuksien jatkaminen
Juhlaetiketti, vanhojen päivän suunnittelu
3. vuosikurssi
Onnea matkaan, heipat ohjausryhmälle!
Kevään yo-kirjoitukset
- Osallistumisoikeuden tarkistaminen ja yo-kokeiden aikataulu
Valmistuminen
- Abikevään aikataulu ja tärkeät päivämäärät, esimerkiksi milloin tulee olla viimeiset opinnot valmiina.
- YTL:n tulosten julkistamispäivä
- Lakkiaisharjoitukset
3. vuosikurssin vanhempainilta
- Teemana jatko-opinnot
Abitoimikunta
- Penkkareiden valmistelu
Abien ja 1. vsk:n törmäytys
- Yhteinen erillinen ROT, esimerkiksi 1A ja 3A yhteen
- Työkalupakki ”Ryhmänohjaustuokiot”
4. vuosikurssi
- Valmistumisaikataulut 3½ ja 4 vuotta
- Työkalupakki ”Opintojen eteneminen”
- Yksilöllisiin tarpeisiin vastaaminen, keskustelut ja pienryhmät
1. vuosikurssi
Motivaatio ja sinnikkyys
- Motivaatiohaasteiden selättämiseen ja motivaation jäsentämiseen apukeinona motivaatiokirje
- Työkalupakki "Opiskelu- ja työelämätaidot"
- Keskustelua pienryhmissä, hyvien ideoiden ja toimintatapojen vaihtoa
2. vuoden esivalinnat: Mitä haluan opiskella jatkossa? Mitä aineita olen ehkä kirjoittamassa?
- Esivalintojen ohjeistus, infot ja toteutus vuosittain sovitulla tavalla
2. vuosikurssi
Vuorovaikutusosaaminen
- Omien vuorovaikutustaitojen tarkastelu: Millaisessa ryhmässä on hyvä olla, osallistua ja opiskella? Miten käyttäydyn ja miten se heijastuu muihin?
- Rakentava puhe ja palaute
- Keskustelua pareittain tai pienryhmissä
Esivalintojen tekeminen lukion antamien aikataulujen ja ohjeiden mukaan
-
- Työkalupakki ”Opintojen eteneminen”
Wanhojen päivä ja tanssit
Vanhempainilta
3. vuosikurssi
- Jatkavien opiskelijoiden (siirto)palaverit
- Opiskelijan kirje uudelle ryhmänohjaajalle
1. vuosikurssi
Vahvuuteni ja kehittämiskohteeni lukiolaisena
Tulevan lukuvuoden valinnat, opintopistekertymä ja tavoitevalmistumisaika
- Valintojen tekeminen ja tarkistaminen yhdessä sovitulla tavalla
- Opintopistemäärän täyttyminen
- Työkalupakki ”Opintojen eteneminen”
- Lukuvuoden reflektointi: Onko vuosi ollut liian täynnä tai haasteellinen? Tarvitseeko valmistumisaikaa muuttaa
- Ohjaus opolle
- Oman osaamisen arviointi: Mitä jo osaan? Missä on kehitettävää?
- Työkalupakki "Opiskelu- ja työelämätaidot"
Wilman C-lomakkeen Urasuunnitelma-osion työelämätaitojen tehtävän hyödyntäminen
2. vuosikurssi
Työelämätaidot
-
- Työkalupakki ”Opiskelu ja työelämätaidot”
YO-ilmoittautuminen lukion ohjeistuksen mukaisesti
- YO-kirjoitusten, 1. periodin ja päättöviikon yhteensovittaminen
Kesän suunnitelma
- Loma!
- Lukusuunnitelma kesälle
- Kesätyöt
- Wilman C-lomakkeen Urasuunnitelma-osion työelämätaitojen tehtävän hyödyntäminen
- Mahdollisten opiskelijan tekemien periodi- ja lukuvuosipalautteiden hyödyntäminen
- Työkalupakki ”Opiskelu ja työelämätaidot – periodiarviointi”
Abitoimikunnan perustaminen
- Abipuun istutus tms. lukiokohtaisesti