Maa-ainestaksa
LAPPEENRANNAN SEUDUN YMPÄRISTÖTOIMEN MAA-AINESVALVONTAVIRANOMAISEN
TAKSA 1.6.2025 ALKAEN (Ympäristölautakunta 20.5.2025 § 34)
Lappeenrannan kaupungissa sekä Lemin, Savitaipaleen ja Taipalsaaren kunnissa maa-ainesten ottamissuunnitelman tarkastamisesta, ottamistoiminnan valvonnasta sekä yhteislupakäsittelystä ja -valvonnasta ja muista viranomaistehtävistä suoritettavat maksut.
1 § Yleistä
Maa-ainesten ottamissuunnitelman tarkastamisesta ja ottamistoiminnan valvonnasta sekä muista viranomaistehtävistä luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan maa-aineslain (555/81) 23 §:n sekä rakentamislain (751/2023) 79 §:n nojalla kunnalle tämän taksan mukaan määräytyvän maksun.
2 § Tarkastusmaksu
Lupahakemuksen ja ottamissuunnitelman tarkastamisesta luvan hakijan on suoritettava kunnalle seuraavat maksut:
2.1 Suunnitelmaa kohti
2.1.1 Perusmaksu 540 €
2.1.2 Lehtikuulutus 642 €
2.1.3 Ottamisalueen pinta-alan mukaan 54 € /h
2.1.4 Maa-ainesmäärän tilavuuden mukaan 0,013 €/m³
2.1.5 Minimimaksu vähintään yht. 1284 €
2.1.6 Kuuleminen 43 €/kuultava
Maa-aineslain 4 a §:n mukaisesta maa-ainesluvan ja ympäristölupahakemuksen yhteiskäsittelystä (yhtenäislupa) peritään 2.1 kohdan mukainen tarkastusmaksu, maksuun lisätään ympäristöluvan käsittelyn osuutena 75 % toiminnan ympäristönsuojelulain mukaisen taksan maksusta. (MaL 4a §, YSL 47a §).
Lupamaksua voidaan korottaa kodan 8.5 mukaisesti.
2.2 Vähäinen hanke 809 €
2.3 Lupa maa-aineslain mukaisen toimenpiteen suorittamiseen
ennen luvan lainvoimaiseksi tuloa (MAL 21 §) 136 €
2.4 Erillinen lupa maa-aineslain mukaisen toimenpiteen
suorittamiseen ennen luvan lainvoimaiseksi tuloa (MAL 21 §) 544 €
2.5 Lupahakemuksesta ja ottosuunnitelmasta, josta on tehty hylkäävä päätös, peritään tämän taksan mukainen maksu.
Mikäli hylkäävän päätöksen perusteet ovat niin selkeät, että asian laajemmalle käsittelylle ei ole ollut perusteita, voidaan maksu määrätä 50 % 2 §:n mukaista maksua pienemmäksi.
2.6 Mikäli luvanhakija peruuttaa lupahakemuksensa ennen kuin lupaviranomainen on ryhtynyt olennaisiin toimenpiteisiin ottamissuunnitelman tarkastamiseksi, palautetaan peritty tarkastusmaksu hakemuksesta kokonaan. Mikäli lupaviranomainen on ryhtynyt olennaisiin toimenpiteisiin ottamissuunnitelman tarkastamiseksi ja lupahakemus peruutetaan ennen päätöksen antamista, peritään maksu 50 % 2 §:n mukaista maksua pienempänä.
2.7 Hakijan on suoritettava 1 §:ssä tarkoitettu maksu laskun eräpäivään mennessä.
Erääntyneelle maksulle on suoritettava korkoa korkolain (633/1982) mukaan.
2.8 MAL 16 § Lupamääräysten muuttaminen, lupapäätöksestä poikkeaminen ja luvan peruuttaminen
mom 1: lupamääräysten törkeä rikkominen, haitallinen vaikutus ympäristöön, virheelliset tiedot 1088 €
mom 2: suostumus poiketa vähäisesti ottamissuunnitelmasta tai annetuista lupamääräyksistä 544 €
2.9. MAL 12 § vakuuden muuttaminen toiminnanharjoittajan pyynnöstä, viranhaltijapäätös 204 €
3 § Valvontamaksu
MRL 79 §
Lupa- ja valvontamaksu
Luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun, jonka perusteet määrätään kunnan hyväksymässä taksassa.
Valvontamaksut:
Ottamistoiminnan valvonnasta luvanhaltijan on suoritettava vuosittain seuraavat maksut:
3.1 Vuosivalvontamaksu
3.1.1 Lupapäätöksessä otettavaksi myönnetyn vuotuisen maa-ainestenmäärän mukaan 0,02 €/m3
3.1.2 Ottamisalueen pinta-alan mukaan 54 €/ha
3.1.3 Perusmaksu 272 €
3.1.4 Perusmaksu luvan päättymisen jälkeen 408 €
Mikäli toiminnanharjoittaja ilmoittaa tammikuun loppuun mennessä,
että vuosittaista ottoa ei ole, peritään vain kohdan 3.1.3 mukainen perusmaksu.
Korotettu perusmaksu peritään vuosittain, jos luvan päättymisen jälkeen kohteen
lopputytöt ovat tekemättä ja valvontaa joudutaan jatkamaan.
Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen suorittama Notto-rekisterin vuosiottoilmoituskirjaus,
joka tehdään ottotoimintaa seuraavan vuoden tammikuun loppuun mennessä. 136 €
Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen suorittama Notto-rekisterin vuosiottoilmoituskirjaus,
mikäli ilmoittaminen on tehty myöhemmin ottotoimintaa seuraavan vuoden tammikuun jälkeen. 202 €
Jos Notto-rekisterissä ilmenee ongelmia, tulee toiminnanharjoittajan ilmoittaa tästä valvontaviranomaiselle.
Tällöin kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen Notto-ilmoituksen kirjaamisesta ei laskuteta.
Mikäli lupapäätöksessä otettavaksi myönnetty vuotuinen maa-ainesten ottamismäärä ylittää 100 000 m³, otetaan ylittävältä maa-ainesten määrän osalta huomioon 50 % vuotuista valvontamaksua määrättäessä.
Mikäli lupapäätöksessä ei ole esitetty vuotuisia maa-ainesten ottamismääriä, jaetaan valvontamaksua määrättäessä otettava
maa-ainesten kokonaismäärä luvan voimassaoloajan vuosien määrällä ja käytetään näin saatua keskiarvoa vuotuisen
valvontamaksun määräämisen perusteena.
3.2 Luvanhaltija on velvollinen maksamaan ensimmäisen vuotuisen valvontamaksun ennen ottamistoimintaa ryhtymistään ja
seuraavat valvontamaksut vuosittain. Ensimmäisen vuoden vuosimaksu laskutetaan lupapäätöksen yhteydessä.
3.3 Mikäli luvanhaltija ilmoittaa kirjallisesti valvontaviranomaiselle etukäteen 31.1. mennessä,
ettei maa-aineksia ko. vuonna oteta, luvanhaltijalta ei peritä kyseisen vuoden valvontamaksua perusmaksua lukuun ottamatta.
3.4 Mikäli luvanhaltija ennen lupa-ajan päättymistä ilmoittaa lopettaneensa kokonaan lupapäätöksessä tarkoitetun maa-ainesten oton ja
lupaan liittyvät velvoitteet ovat tulleet täytetyiksi, ei valvontamaksuja ko. vuoden jälkeisiltä vuosilta peritä.
Mikäli lupa peruutetaan maa-aineslain 16 §:n perusteella, ei valvontamaksuja ko. vuoden jälkeisiltä vuosilta peritä edellyttäen,
että lupaan liittyvät velvoitteet ovat tulleet täytetyiksi otetulta osalta. Lupavelvoitteiden loppuunsaattamisen valvonnasta
aiheutuneet kustannukset kuitenkin peritään.
3.5 Mikäli vuotuinen myönnetty ottamismäärä ylitetään, luvanhaltijan/ottajan on ilmoitettava ylityksestä kirjallisesti valvontaviranomaiselle ja
kunnalla on oikeus periä ylityksen osuus valvontamaksusta heti. Vastaava oikeus kunnalla on, jos maa-aineksia
otetaan 3.3 kohdassa tarkoitetun ilmoituksen vastaisesti.
3.6 Mikäli valvonta vaatii erityistoimenpiteitä, voidaan valvontakulut periä toimenpiteistä kunnalle aiheutuneiden kustannusten mukaan 68 € / h.
3.6.1 Uusintatarkastus 204 €
3.6.2 Tekninen toimenpide 68 €/h
3.7 Mikäli lainvastaisen kotitarveoton johdosta valvontaviranomainen ryhtyy tarkastus-, keskeyttämis- tai muihin toimenpiteisiin
peritään aiheutuneet kulut noudattaen tätä taksaa soveltuvin osin.
4 § Kuuleminen
4.1 Naapurin tai asianosaisen kuuleminen 43 €/kuultava
5 § Vakuudet
5.1 Vakuuden hyväksyminen 136 €/vakuus
5.2 Vakuuden vaihtaminen/muuttaminen/jatkaminen 136 €/vakuus
6 § Pakkokeinopäätökset
6.1 Valvontaviranomaisen tai sen määräämän viranhaltijan ottamisenkeskeyttämispäätös (MAL 15 §) 270 €
6.2 Valvontaviranomaisen päätös velvoitteiden noudattamisesta (MAL 14 §) 270 €
6.3 Uhkasakon asettamispäätös (MAL 14 §) 540 €
6.4 Teettämisuhan asettamispäätös ( MAL 14 §) 404 €
6.5 Uhkasakon tuomitsemispäätös (uhkasakkoL 10 §) 404 €
6.6 Teettämisuhan täytäntöönpano (uhkasakkoL 15 §) 540 €
7 § Luvan velvoitteista vapauttaminen (MAL 13 a §)
Jos lupaan perustuva oikeus maa-ainesten ottamiseen on siirretty toiselle ja hakemuk[1]sesta luvan haltija vapautetaan lupaan liittyvistä velvoitteista sekä hyväksytään hänen ti[1]lalleen toinen, peritään velvoitteista vapautetulta 265 €.
8 § Maksuperusteita
8.1 Otettavan maa-aineksen tilavuutena pidetään maksuja määrättäessä maa-aineksen luonnonvaraista tilavuutta (kiintokuutiometrimäärää). Mikäli valvontamaksu peritään jälkikäteen, muunnetaan irtokuutiometrit kiintokuutiometreiksi jakamalla määrät seuraa[1]villa muuntoluvuilla:
- sora 1,3
- hiekka 1,3
- louhe 1,8
- savi 1,6
- multa 1,4
Muuntoluvut, joilla kiviaineksen tonnimäärä muunnetaan kiintokuutiometreiksi:
- sora 2,0
- hiekka 2,0
- louhe 2,8
- savi 1,85
- moreeni 1,90
8.2 Maksuperusteet ovat yhtäläiset kaikille maa-aineslain mukaan luvanvaraisille maa[1]aineksille.
8.3 Jos tarkastus- tai valvontatehtävät johtuvat luvattomasta tai luvanvastaisesta toimen[1]piteestä taikka siitä, että toimenpiteen suorittaja muutoin on laiminlyönyt hänelle kuuluvat velvollisuutensa, maksu voidaan periä korotettuna ottaen huomioon kunnalle aiheutuvat ylimääräiset kulut. Mikäli maksua ei suoriteta määräajassa, erääntyneelle maksulle on suoritettava korkoa korkolain mukaan.
8.4 Maksuihin sisältyy kunnan asiakirjojen lunastuksesta määräämä maksu.
8.5 Taksan mukaisia maksuja määrättäessä otetaan huomioon toimenpiteen laajuus, vaativuus ja viranomaisten käyttämä aika ja muut asiaan vaikuttavat seikat, mm. omavalvontajärjestelmä. Tämän perusteella maksua voidaan hankkeen vaativuuden mukaan korottaa, mikäli toimenpide olennaisesti poikkeaa keskimääräisestä tasosta.
- Vaativa hanke, maksua korotetaan 30 %
8.6 Tarkastusmaksu määrätään maksun määräämishetkellä voimassa olevan taksan mukaan.
Valvontamaksu määrätään ensimmäisen kerran maksun määräämishetkellä voimassa olevan taksan mukaan ja sen jälkeen sitä tarkistetaan vuosittain kunakin vuonna valvontamaksun määräämishetkellä voimassa olevan taksan mukaan.
8.7 Palautuksen määrä lasketaan maksun määräämishetkellä voimassa olleen taksan mukaan.
9 § Maa-ainesvakuuus
Maa-ainesluvan saajalta voidaan maa-aineslain 12 §:n perusteella vaatia hyväksyttävä vakuus ennen ottamistoiminnan aloittamista. Vakuuden tarkoituksena on varmistaa maa[1]aineslain 11 §:n mukaisten maisemointi-, jälkihoito- ja muiden velvoitteiden toteuttaminen.
Vakuuden suuruus määräytyy seuraavasti:
a) ottamisalueen pinta-alan mukaan (sora) 3500 €/ha
b) ottamisalueen pinta-alan mukaan (kalliokiviaines) 2500 €/ha
c) otettavan maa-aineksen määrän (hiekka, sora) mukaan 0,05 €/k-m³
d) otettavan maa-aineksen määrän (kalliokiviaines) mukaan 0,08 €/k-m³
e) Vakuuden kokonaismäärä on edellisten kohtien summa, kuitenkin vähintään 6000 euroa
f) MaL 21 §:n lainvoimaa vailla olevan päätöksen noudattaminen 25 % vakuusmaksusta
Vakuus voidaan vaatia edellä olevaa suurempana, mikäli se on tarpeen hankkeesta aiheutuvien haittojen välttämiseksi tai torjumiseksi.
Suurempaa vakuutta voidaan edellyttää mm. toimittaessa tärkeällä pohjavesialueella. Vakuuden määrä voi erityisistä syistä olla myös edellä olevaa
alhaisempi, jos toiminnanharjoitta esittää riittävät perustelut vakuuden kohtuullistamisesta.Vakuuden määrää voidaan tarkistaa myös kesken lupakautta.
Mikäli alueen jälkihoito suoritetaan vaiheittain, voidaan vakuutta valvontaviranomaisen päätöksellä (maksullinen), alentaa samassa suhteessa kuin jälkihoito on toteutettu.
10 § Yhtenäisluvan maksut
Yhtenäisluvan, ympäristönsuojelumaksut perustuvat Lappeenrannan seudun ympäristönsuojelunviranomaistaksaan.
11 § Maksuperusteiden hyväksyminen ja voimaantulo
Nämä maksuperusteet ovat ympäristölautakunnan hyväksymät 20.5.2025 § 34 ja ne astuvat voimaan 1.6.2025 alkaen.