Suosikit

Lappeenrannan peruskouluissa vietetään Yrittäjän päivää teemalla yrittäjyys lähiympäristössämme

JULKAISTU 4.9.2024, 10.03

Lapsia piirtämässä tusseilla.

Valtakunnallista Yrittäjän päivää vietetään taas tuttuun tapaan torstaina 5.9. Lappeenrannan kouluissa yrittäjän päivä näkyy perusopetuksessa kaikilla vuosiluokilla, sillä se on osa Työelämätaidot ja yrittäjyys -opetussuunnitelmaa (L6).

Perusopetuksen opetuspäällikkö Heidi Laari Lappeenrannan kaupungilta kertoo, että Perusopetuksen Yrittäjyyskasvatus- ja työelämäyhteistyötiimiltä on tullut kootusti hyviä vinkkejä ja ohjeita päivää varten.

– Päivä näkyy monipuolisesti oppilaille, Laari sanoo.

– Kaikissa kouluissa liputetaan Yrittäjän päivän kunniaksi mahdollisuuksien mukaan. Samoin kaikkien koulujen some-kanaviin laitetaan juhlapäivänä mainos, jossa käytetään hästägejä #LPRoppii, #yrittäjänpäivä, #yrittäjyystutuksi.  

Oppilaat aloittavat koulupäivän elinvoimajohtaja Ding Man videotervehdyksellä ja yrittäjyysteemaa käsitellään opetuksessa monella tapaa. Työelämätaidot ja yrittäjyys -opetussuunnitelma sekä Yrittäjän päivän ohjeet kouluille tukevat eri-ikäisiä oppilaita eri tavoin.

– Yrittäjän päivää vietetään luokka-asteisiin sopivin painotuksin, Laari sanoo.

– Olemme kuitenkin listanneet myös useita kaikille sopivia päivänviettotapoja kuten esimerkiksi sen, että jokaisella luokalla olisi vähintään yksi yrittäjävierailu jonkin oppitunnin yhteydessä. 

Lisäksi jokaista opettajaa kannustetaan kertomaan oma uratarinansa, eli miksi hänestä tuli opettaja. Yhteinen haaste on myös se, että kaikki koululaiset kutsutaan mukaan – joko kouluna tai luokkana – lapsille ja nuorille suunnattuun Yritys Hyvä -kilpailuun, jossa saa rohkeasti ideoida ja käyttää mielikuvitusta. Yritys Hyvä -kilpailun tavoitteena on innostaa yrittämään. 

Yrittäjän päivä eri luokka-asteilla

Laari kertoo, että ensimmäisen ja toisen luokan oppilaat miettivät yrittäjyyttä Pikkukonsultti-näkökulmasta.

– Lapset päästetään ideoimaan alueen yritysten palveluita heidän näkökulmastaan vaikkapa miten paikallisesta ruokakaupasta saisi lapsille viihtyisämmän.

– Samaa ideaa voidaan hyödyntää esim. koulun yhteisten tilojen suunnittelussa, läheisen puiston tai leikkipaikan suunnittelussa.

Kolmaslokkalaisten kanssa tutustutaan luokan kanssa Mun elämä, mun vastuu -oppimiskokonaisuuteen, jota joka tapauksessa opiskellaan kolmannella luokalla. Alakoulun ylimmät kolme luokkaa saavat tehtäväkseen suunnitella ja piirtää tulevaisuuden Lappeenranta.

– Tässä tehtävässä kannustetaan muun muassa miettimään, mitä ammatteja tulevaisuuden kaupungissa on ja millaisia taitoja tulevaisuuden eri ammateissa tarvitaan? 

Yläasteella tehdään lähiseudun yritysten "Google Maps-bongaus".

– Tämä tarkoittaa, että tutustutaan lähialueen yrityksiin (esim. 10 km säteellä) Google Mapsin avulla, Laari selittää.

– Tämän tehtävän voi tehdä yhdessä luokkana tai joukkueina. 

Yrittäjän päivä on otettu kouluissa innokkaasti vastaan hieman erilaisena koulupäivänä ja siihen on osallistuttu aktiivisesti.

Lisätiedot:

Heidi Laari, opetuspäällikkö, perusopetus
Hyvinvointi- ja sivistyspalvelujen toimiala, Lappeenrannan kaupunki
Puh. 040 159 5488, heidi.laari@edu.lappeenranta.fi