Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelmasta poikkeaminen
Jos lapsesi ei ryhmäkohtaisista tukimuodoista ja oppilaskohtaisista tukitoimista huolimatta pysty suoriutumaan hyväksytysti perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista, niistä voidaan poiketa kolmella tavalla:
- opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
- oppiaineen oppimäärän rajaaminen
- tilapäinen vapauttaminen oppimäärän opiskelusta terveydellisistä syistä.
Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamisessa on kyse oppilaan perusoikeuksien rajaamisesta. Poikkeamispäätökseen vaaditaan oppilaskohtaisen tuen tarpeen arviointi ja oppilaskohtaisen tuen toteuttamista koskeva suunnitelma.
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
Tavoitekokonaisuuksittain etenemisellä tarkoitetaan sitä, että oppilas opiskelee hänelle laaditun suunnitelman mukaisesti yhdessä tai useammassa oppiaineessa tavoitekokonaisuuksittain vuosiluokittain määriteltyjen tavoitteiden sijaan. Tavoitekokonaisuuksittain opiskelu mahdollistaa sekä nopeamman että hitaamman etenemisen oppiaineessa.
Oppiaineen oppimäärän rajaaminen
Oppiaineen oppimäärän rajaaminen tarkoittaa sitä, että oppilas ei opiskele koko opetussuunnitelman perusteissa määriteltyä oppiaineen oppimäärää. Oppiaineen oppimäärän rajaaminen tehdään silloin, jos oppilas ei ryhmäkohtaisista tukimuodoista ja oppilaskohtaisista tukitoimista huolimatta kykene suoriutumaan hyväksytysti perusopetuksen oppimäärästä ja opetussuunnitelman mukaisista tavoitteista (ei saavuta oppiaineessa arvosanaa 5).
Jos oppilaan oppiaineen perusopetuksen oppimäärää tai tavoitteita on rajattu, osaaminen arvioidaan suhteessa oppilaalle määriteltyihin tavoitteisiin. Arviointi on sanallista lukuun ottamatta päättöarviointia. Sanalliseen arvioon lisätään rajaamista ilmaiseva tähti (*). Päättötodistukseen merkitään arvosana 5 *.
Tilapäinen vapauttaminen oppimäärän opiskelusta terveydellisistä syistä
Tilapäisellä vapauttamisella oppiaineen oppimäärän suorittamisesta tarkoitetaan lyhytaikaista ja määräaikaista opetukseen osallistumattomuutta terveydellisistä syistä. Vapauttaminen voi koskea yksittäisen oppiaineen oppituntia viikoittain enintään neljän kuukauden ajan. Terveydentilan arvioivat aina terveydenhuollon ammattilaiset.
Ehdot ja kriteerit
Toimintaohje
Ota yhteyttä lapsesi opettajaan tai koulun erityisopettajaan saadaksesi lisätietoja perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamisesta. Yhteystiedot löydät Wilmasta.
Maksullisuuden tiedot
Palvelu on ilmainen.
Palvelun tausta ja lainsäädäntö
Jos oppilas ei ryhmäkohtaisista tukimuodoista ja oppilaskohtaisista tukitoimista huolimatta pysty suoriutumaan hyväksytysti perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman mukaisista tavoitteista, niistä voidaan poiketa. Poikkeamispäätökseen vaaditaan oppilaasta tehty oppilaskohtaisen tuen tarpeen arviointi ja oppilaskohtaisen tuen toteuttamista koskeva suunnitelma.
Oppilaalle voidaan muodostaa opetussuunnitelman tavoitteista erilaajuisia tavoitekokonaisuuksia. Oppilaan tulee suorittaa tavoitekokonaisuudet hyväksytysti, jotta hän voi edetä kyseisessä oppiaineessa.
Oppiaineen oppimäärän tavoitteita ja sisältöjä voidaan myös rajata. Tämä koskee vain sellaisia oppilaita, jotka saavat oppilaskohtaisena tukitoimena erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetusta pienryhmässä tai erityisluokanopettajan opetusta erityisluokassa. Myös oppilaan tilapäinen vapauttaminen jostakin oppiaineesta kokonaan on mahdollista, jos hän ei kykene opiskelemaan ainetta terveydellisistä syistä.