Ihalaisen rautatiealueen asemakaava
Tavoite
Suunnittelualue on osa Lappeenrannan kaupunkisuunnittelun kaavoitusohjelman 2019 – 2021 kohdetta 76: Kaksoisraidehankkeeseen liittyvät asemakaavamuutokset. Luumäki – Imatra tavara -ratasuunnitelma on toteutettu kokonaisuudessaan kolmena erillisenä ratasuunnitelmana. Kokonaisuudesta erillään toteutettiin ensin kaksi erillistä ratasuunnitelmaa, jotka valmistuivat kesällä 2016. Kolmas ratasuunnitelma, niin sanottu ratasuunnitelma kolmonen, käsittää yksiraiteiselle osuudelle tehtävät parannustoimenpiteet kilometrivälillä (kmv) 252+000 – 305+050 sekä Joutsenosta alkavan kaksoisraideosuuden, joka alkaa kilometriltä 305+050 ja päättyy Imatran tavararatapihan länsipäähän. Kokonaishankkeen lähtökohtana on ollut vuonna 2010 valmistunut Luumäki - Imatra kaksoisraiteen yleissuunnitelma, joka puolestaan perustuu vuosina 2007–2008 laadittuun alustavaan yleissuunnitelmaan ja ympäristövaikutusten arviointiin. Yleissuunnitelmasta poiketen kaksoisraide toteutetaan tässä vaiheessa ainoastaan välille Joutseno – Imatra. Muilla rataosuuksilla perusparannetaan olemassa olevaa rataa.
Tällä asemakaavan muutoksella mahdollistetaan ratasuunnitelman mukaisen perusparannuksen toteuttaminen Karjalan radan ja Mustolan satamaradan yhtymäkohdan läheisyydessä.
Kaava on saanut lainvoiman 28.5.2019.
Sijainti
Asemakaavamuutos koskee nykyistä rautatiealuetta sekä rautateiden väliin jäävää puistoaluetta. Alue rajautuu idässä Mustolan satamaraiteeseen ja lännessä Mäntylän sairaalan alueeseen ja rautatiehen. Suunnittelualue on 2,69 hehtaaria.
Tiedoston nimi | Tiedoston tyyppi |
---|---|
Ihalaisen rautatiealue kaavakartta.pdf | |
Ihalaisen rautatiealueen asemakaavan muutos asemakaavaselostus 27-02-2019.pdf | |
Ihalaisen rautatiealueen asemakaavan muutos selostuksen liitteet 1-4.pdf |