Keskitetty erityisopetus
Mikäli lapsesi oppimisen tai koulunkäynnin tuen tarve oppilaskohtaisten tukitoimien osalta on sellainen, että tukea ei voida järjestää lapsesi omassa lähikoulussa tavallisessa luokassa tai erityisluokassa, oppilas sijoitetaan erityisluokkaan joko omalla yhteistoiminta-alueella tai vaihtoehtoisesti keskitettyyn erityisopetukseen.
Näkövammaiset oppilaat opiskelevat ensisijaisesti tavallisella luokalla omassa lähikoulussa, mikäli tuen tarvetta muilla kasvun ja kehityksen osa-alueilla ei ole.
Alueelliset erityisluokat sijaitsevat seuraavilla kouluilla:
- Joutsenon yhteistoiminta-alue: Joutsenon koulu
- Kesämäen yhteistoiminta-alue: Lönnrotin koulu ja Kesämäen koulu
- Kimpisen yhteistoiminta-alue: Kimpisen koulu ja Myllymäen koulu
- Lauritsalan yhteistoiminta-alue: Lauritsalan koulu ja Pontuksen koulu
- Sammonlahden alue: Lappeen koulu ja Sammonlahden koulu
Keskitettyä erityisopetusta tarjotaan seuraavissa kouluissa:
- Myllymäen koulu (1–9): lievät kehitysviivästymät, vaikeat kielen kehityksen viiveet
- Voisalmen koulu (1–9): vaikeat kehitysviivästymät, vaikeat autismin kirjot
- Kimpisen koulu (7–9): LUOTSI: tunne-elämän vaikeudet (mielenterveyden haasteet, koulupoissaolot jne.)
Oppilaan mahdollisuudet siirtyä oman alueen erityisluokalle, muun koulun erityisluokalle tai omaan lähikouluun arvioidaan lukuvuosittain. Mikäli oppilas vaihtaa koulua, huolehditaan siirtymävaiheen tuesta.
Asioi tästä
Ehdot ja kriteerit
Oppilas voi saada erityisopetusta tai muuta tukea, mikäli oppimis- tai sopeutumisvaikeus, vamma, sairaus tai muu syy sitä edellyttää.
Toimintaohje
Ota yhteyttä lapsesi koulun rehtoriin alueellisiin erityisluokkiin tai keskitettyyn erityisopetukseen liittyvissä kysymyksissä esim. Wilman kautta. Yhteystiedot löytyvät myös koulun verkkosivuilta.
Maksullisuuden tiedot
Palvelu on ilmainen.
Palvelun tausta ja lainsäädäntö
Erityinen tuki muodostuu erityisopetuksesta ja oppilaan tarvitsemasta muusta tuesta. Erityisopetus on ensisijaisesti pedagogista eli oppimisen tukea. Muu tuki voi olla esimerkiksi koulunkäynnin tukea sekä pedagogista tukea. Ne muodostavat oppilasta tukevan kokonaisuuden. Oppilaan tulee tarpeen vaatiessa saada tukea viivytyksettä. Erityinen tuki edellyttää hallintopäätöstä.
Jos oppilas on jäänyt jälkeen tilapäisesti tai muutoin tarvitsee lyhytaikaista tukea, hänellä on oikeus tukiopetukseen.
Oppimis- tai koulunkäyntivaikeuksien takia oppilas voi saada erityisopetusta, joka voidaan järjestää erityisryhmässä tai -luokalla. Perusopetuksen tavoitteita ja sisältöjä voidaan yksilöllistää, jos oppilas vammaisuuden, sairauden, kehityksen viivästymisen, tunne-elämän häiriön tai muun vastaavan syyn takia ei suoriudu perusopetuksen oppimäärästä. Yksilöllistämistä tulisi käyttää vain, jos oppilas ei suoriudu hyväksyttävästi oppiaineen oppimäärästä. Sitä ennen tulisi oppiaineen tavoitteita ja sisältöjä eriyttää painoalueittain.