Taloustutkimus: Lappeenrannan imago on parantunut selvästi viime vuodesta
Kokonaismielikuva Lappeenrannasta on noussut 26 sijaa (49 ->23) verrattuna viime vuoden vastaavaan tutkimukseen. Kaupungin nettosuositteluindeksi (NPS) nousi myös merkittävästi – sijalta 51 sijalle 35.
Lappeenrannan kaupunginjohtaja Tuomo Sallinen pitää tutkimusta luotettavana ja tuloksia kaupungin kannalta erinomaisina.
– Seuraamme vuosittain tarkasti tätä Taloustutkimuksen tutkimusta, sillä se on hyvin kattava ja elinkeinoelämä suhtautuu siihen vakavasti.
– Näin ollen tämä Lappeenrannan kokonaisimagon nousu sijalta 49/53 sijalle 23/53 antaa aihetta vähintään varovaiseen tyytyväisyyteen, Sallinen naurahtaa.
Viime vuoden kokonaisvaikutelman arvosana (asteikolla 4–10) oli 6,90, nyt se oli noussut arvoon 7,48, mikä on koko Suomen keskiarvon yläpuolella (7,44).
Mukana 13 eri imagotekijää
Kokonaismielikuvan lisäksi tutkimuksessa selvitetään onnistumista erilaisissa imagotekijöissä. Siinä Lappeenrannan sijoitus 13 mitatun imagotekijän keskiarvoissa vuoden 2023 tutkimuksessa oli 49/53. Tänä vuonna kaupunki oli kivunnut sijalle 37/53, joka vastaa arvosanaa 7,06 (viime vuonna 6,90).
– Edelliseen vuoteen nähden eniten parantuneita imagotekijöitä olivat kaavoitus yritystoiminnan kannalta (+0,84), kunnan yrittäjämyönteisyys (+0,67), liikenteellinen sijainti ja yhteydet (+0,53) sekä kunnan elinvoimaisuuden vahvistaminen (+0,51), Sallinen sanoo.
Muut seitsemän tekijää tutkimuksessa olivat työvoiman saatavuus (+0,35), kunnan asioiden tiedottaminen yrityksille (-0,06), kunnan markkinointi (+0,35), kunnan ja yritysten välinen yhteistyö (+0,16), innovaatioiden tukeminen (+0,19), keskuksen kaupalliset palvelut (+0,33), virkahenkilöiden tavoitettavuus (+0,18), yhteistyön sujuvuus elinkeinoyhtiön kanssa (-0,14) ja kansainvälisen osaamisen ja työperäisen maahanmuuton edistäminen (+0,38). Suluissa on muutos edelliseen vuoteen.
Sallinen on hyvillään myös nettosuositteluindeksin (NPS) merkittävästä parantumisesta.
– Tunnuslukumme nousi 27 pisteellä, mikä kertoo siitä, että olemme yritysten mielestä tehneet asioita paremmin kuin ennen.
– Satsauksemme kaupungin yrityspalveluihin sekä avoimeen ja tavoitteelliseen viestintään yritysten suhteen kantaa nyt hedelmää. On tärkeää kuunnella tarkasti, mitä yritysten edustajilla on sanottavana, sillä he tuntevat ne konkreettiset olosuhteet ja tarpeet, jotka joko edesauttavat tai hidastavat yritysten toimintaa.
Kuntien imago on Taloustutkimuksen vuosittain tekemä seurantatutkimus, jossa selvitetään yrityspäättäjien näkemyksiä kunnista ja kaupungeista toimintaympäristöinä. Tutkimuksessa ovat mukana Suomen 53 suurinta kaupunkia ja kuntaa, ja tiedonkeruu on toteutettu puhelininformoituna internetkyselynä syksyllä 2024. Tutkimukseen vastasi yhteensä 2 335 yritysjohtajaa, Lappeenrantaa arvioi 66 päättäjää.
Suunta on parempaan myös muiden tutkimusten valossa
Lappeenranta on parantanut sijoitustaan kaikissa kuluvan vuoden aikana tehdyissä imago- ja elinvoimamittauksissa.
Äskettäin julkaistu konsultointiyritys WSP:n tekemä kuntatutkimus kattoi kaikki Manner-Suomen 293 kuntaa ja siinä tarkasteltiin elinvoimaa tulevaisuusvalmiuden näkökulmasta ja vertailusuureena käytettiin elinvoimaindeksiä. Lappeenranta sijoittui sijalle 65, mikä on yhdeksän sijaa parempi kuin vuosi sitten ja sen elinvoimaindeksi oli 132.
Kevään Taloustutkimuksen kuntabarometrissa Lappeenranta oli sijalla 10 ja nousi kokonaispisteissä yli keskiarvon. Nousua edellisestä, vuonna 2022 tehdystä tutkimuksesta oli kaikkiaan neljä sijaa.
Etelä-Karjalan yrittäjäkyselyn tulokset raportoitaneen vielä loppuvuoden aikana.
Lisätietoja:
Kaupunginjohtaja Tuomo Sallinen, Lappeenrannan kaupunki
Puh. 040 624 1422, tuomo.sallinen@lappeenranta.fi
https://www.taloustutkimus.fi/tuotteet-palvelut/valmiit-tutkimukset/kuntien-imago-tutkimus.html