Lappeenrannan seudun joukkoliikenne suunnittelee jatkavansa Waltin lippu- ja maksujärjestelmällä – joukkoliikennelautakunta käsittelee asiaa 18.11.2024
Lappeenrannan seudun joukkoliikenne esittää Lappeenrannan seudun joukkoliikennelautakunnalle sovintosopimuksen tekemistä lippu- ja maksujärjestelmää koskevassa asiassa. Nykyiseen sopimukseen kilpailutettu toimija on Ridango AS. Joukkoliikennelautakunta käsittelee asiaa kokouksessaan 18.11.2024.
Lappeenrannan seudun joukkoliikenne aloitti tieliikenteen toimivaltaisena viranomaisena vuoden 2024 alusta alkaen vastaten Lappeenrannan ja Imatran sisäisistä joukkoliikenteistä, kaupunkien välisestä joukkoliikenteestä sekä Lappeenrannan koulukuljetuksista. Osana uudistuksen valmistelua aloitettiin lippu-, maksu- ja asiakasinformaatiojärjestelmien kehittäminen koko toimivalta-alueella. Ridango AS kilpailutettiin Lappeenrannan lippu- ja maksujärjestelmän palveluntoimittajaksi vuonna 2022.
Lappeenrannan kaupunginhallitus osoitti työhön strategiarahaa yhteensä 200 000 euroa ja Traficom myönsi siihen valtionavustusta 180 000 euroa. Loput hankekustannukset ohjattiin katettavaksi Lappeenrannan joukkoliikenteen määrärahoista.
Lippu- ja maksujärjestelmän käyttöönottoprojektin aikana on työstetty taustajärjestelmiä, raportointia ja verkkokauppaa sekä asennettu ajoneuvoihin ajoneuvo- ja rahastuslaitteet. Projektin aikana on työstetty myös integraatioita muun muassa WalttiProhon Kela-tukien maksatusta varten. Hankkeen määrittelyssä ja hankinnassa sekä sopimusteknisissä asioissa on hyödynnetty ulkopuolista hankintajuristia. Lisäksi käyttöönottovaiheessa on hyödynnetty ulkopuolista järjestelmäasiantuntijaa.
Hankkeen aikana yhteistyö ja projektinhallinta osapuolten välillä on ollut haastavaa, ja projektin valmiusasteesta on erilaisia näkemyksiä. Projekti on viivästynyt tavoiteaikatauluistaan, ja siitä on reklamoitu useita kertoja. Tietosuojavaikutusten arvioinnin osalta tietosuojavastaavan lausunto ei puolla järjestelmän käyttöönottoa tietosuojaan liittyvien puutteiden vuoksi. Hyväksymistestauksesta ei ole päästy yhteisymmärrykseen, ja yrityksistä huolimatta järjestelmää ei ole saatu siihen kuntoon, että käyttöönotto olisi mahdollinen. Myös dokumentaatiossa on havaittu merkittäviä puutteita.
Joukkoliikennepäällikkö Terhi Kosken mukaan järjestelmätoimittajan kanssa päädyttiin lopulta neuvottelemaan yhteisesti sopimuksen päättämisestä.
– Neuvotteluiden lopputuloksena päädyimme yhteisesti sopien lippu- ja maksujärjestelmää koskevan sopimuksen päättämiseen.
Mikäli joukkoliikennelautakunta päättää hyväksyä sovinnon tekemisen ja sopimusluonnoksen, Lappeenrannan seudun joukkoliikenne suunnittelee jatkavansa Waltti-järjestelmällä.
– Tilanne ei esitetyn mukaisen päätöksen jälkeen näyttäytyisi Lappeenrannan seudun joukkoliikenteen asiakkaille, sillä nykyinen Waltti-järjestelmä on ollut käytössä Lappeenrannassa ja kaupunkien välisessä seutuliikenteessä. Imatralla puolestaan on toistaiseksi edelleen käytössä iLippu-järjestelmä, Koski avaa.
Lappeenrannassa joukkoliikenteen kehitystyötä on tehty pitkäjänteisesti, ja se näkyy Kosken mukaan myös merkittävänä matkamäärien kasvuna.
– Kehittämistä jatketaan, ja tavoitteenamme on edelleen, että koko Lappeenrannan seudun joukkoliikennealueelle saadaan käyttöön yksi yhtenäinen ja yhteen toimiva lippu- ja maksujärjestelmä.
Lisätietoja:
Terhi Koski, joukkoliikennepäällikkö, Lappeenrannan seudun joukkoliikenne
Puh. 040 651 5599, terhi.koski@lappeenranta.fi