Suosikit

Etelä-Karjalan työllisyysalue on palvellut asiakkaita tammikuun alusta lähtien

JULKAISTU 11.2.2025, 14.34

Kaksi henkilöä istuu vastakkain pöydän ääressä. Pöydällä on myös tietokoneen näyttö.

Etelä-Karjalan työllisyysalue aloitti toimintansa 1.1.2025 ja on nyt vastannut maakunnan työllisyys- ja maahanmuuttopalveluista reilun kuukauden. Vuodenvaihteessa työllisyysalueelle siirtyi noin 12 000 työnhakija-asiakkaan asiakkuus sekä lukuisia pitkäaikaisia työnantaja- ja yritysasiakassuhteita. Lappeenrannan kaupunkiorganisaatioon perustetulle Etelä-Karjalan työllisyysalueelle siirtyi samalla valtiolta sekä kaupungin sisältä yhteensä noin 130 asiantuntijaa.

Vaikka työllisyystilanne Etelä-Karjalassa on vaikea, pientä positiivista liikehdintää on ollut nähtävissä. Alkuvuoden aikana työnhakija-asiakkuuksia on Etelä-Karjalan työllisyysalueella päättynyt hieman enemmän kuin niitä on alkanut.

Työllisyysjohtaja Sanna Natusen mukaan palveluiden siirto ei valitettavasti ollut niin sujuvaa kuin mitä olimme tavoitelleet. Eniten lisätyötä ovat aiheuttaneet erilaiset sähköiset järjestelmät ja niihin liittyvät kirjautumisongelmat.

– Isosta organisaatiomuutoksesta, tietojärjestelmähaasteista ja joka vuotisesta vuoden vaihteen normaalista ruuhkatilanteesta huolimatta olemme pystyneet palvelemaan asiakkaitamme heti 2.1. lähtien.  Olen ylpeä henkilöstömme kyvystä ratkaista ongelmia ja joustaa haastavassa tilanteessa. Vuodenvaihde näkyy vielä pienenä viiveenä asiakastyössä, osin valtiolta siirtyneen työvelan vuoksi, mutta ruuhkatilanne on pikku hiljaa tasoittumassa.

Tutut palvelut saavat osin uusia muotoja

Etelä-Karjalassa on haluttu hyödyntää myös muutoksen mahdollisuus ja uudistaa tuttuja palveluja ja toimintatapoja siten, että ne olisivat entistä sujuvampia niin asiakkaille kuin asiantuntijoille. On tiedostettu, että uudistamiseen tulee suhtautua avoimin mielin ja antaa riittävästi aikaa toimintatapojen toimivuuden tarkastelulle, jotta niiden hyödyt tulevat näkyviksi ja toisaalta nostaa esiin mahdolliset kehityskohteet.

Palvelujen painopistettä on siirretty asiakkuuden alkuun ja työtä tehdään sen eteen, että pitkäaikaistyöttömyys saataisiin Etelä-Karjalassa vähenemään. Osaamisen päivittäminen esimerkiksi työvoimakoulutuksen avulla on yksi keino tämän tavoitteen saavuttamiseksi, ja koulutuksia onkin pystytty tarjoamaan katkeamatta.

– Tammikuussa työnhaun alun palvelumme ruuhkautui monista eri syistä. Uudet työnhakijat joutuivat odottamaan useita viikkoja työllisyysalueen yhteydenottoa. Nyt tilanne on jo parempi. Tällä hetkellä uusiin työnhakijoihin ollaan yhteydessä noin 2 viikon kuluessa työnhakijaksi ilmoittautumisesta. Tavoittelemme lähitulevaisuudessa tuon yhteydenoton toteutumista alle viikon kuluessa. Ja mitä tulee toimintatapoihin tehtyihin muutoksiin, niiden vaikutus työllisyyteen tullaan näkemään viiveellä. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa työttömyysjaksot jäävät aiempaa lyhyemmiksi uuden työn löytymisen tai sopivaan palveluun ohjautumisen myötä, toteaa palvelualuepäällikkö Tiia Piikki, jonka vastuulla on Työvoimapalvelut palvelualueen toiminta.

Työllisyyspalvelujen maksatustehtävät siirtyivät myös kunnille

Palvelujen siirrossa Lappeenrannan kaupunki sai vastuulleen myös lakisääteisten työvoimapalvelujen maksatustehtävät. Käytännössä tähän luetaan henkilö- ja työnantaja-asiakkaille maksettavat etuudet, kuten palkkatuki ja starttiraha. Tämän kokonaisuuden jatkuminen lähes katkeamatta asetettiin yhdeksi tärkeimmistä prioriteeteistä.

Tehtävä sijoittuu Yhteiset palvelut palvelualueelle, joka toimii tältä osin tiiviissä yhteistyössä Meidän IT ja Talous Oy -asiantuntijoiden kanssa. Palvelualuepäällikkö Johanna Ilmoni katsoo maksatustilannetta tällä hetkellä luottavaisesti.

– Maksatustehtävän hoitaminen on käynnistynyt vielä odotettua paremmin. Tällä hetkellä käsittelemme tammikuussa saapuneita palkkatukihakemuksia, starttirahan maksatukset ovat ajan tasalla ja valtiolta siirtynyt palveluvelkakin on jo lähes käsitelty.

Yhdenvertaisuuden edistäminen

Työllisyyspalvelujen kokonaisuudistuksessa astuivat voimaan myös uudistettu lainsäädäntö työllistymisen monialaisesta edistämisestä (TYM-laki), jota sovelletaan silloin kun asiakkaan palvelutarvetta tuetaan eri palveluja yhteensovittamalla, sekä laki kotoutumisen edistämisestä. Näihin palveluihin haetaan vaikuttavia toimintamalleja Etelä-Karjalan työllisyysalueen Monialaiset palvelut palvelualueella, jonka tehtävässä on huomioitu vahvasti lainsäädännön ja asiakkaiden palvelutarpeiden mukainen laaja verkostoyhteistyö Etelä-Karjalan hyvinvointialueen, Kelan, kuntien, kolmannen sektorin sekä muiden verkostokumppaneiden kanssa.

Yksi strateginen tavoitteemme on yhdenvertaisuuden edistäminen ja siinä onnistumiseksi tarvitsemme yhteistyötä, johon Etelä-Karjalassa on jo pitkät ja toimivat perinteet.

– Vahvaa verkoston kanssa tehtävää yhteistä työtä asiakkaiden työllistymisen edistämiseksi on pitkään tehty monialaista palvelua tarvitsevien asiakkaiden kanssa ja tätä jatketaan nyt uuden TYM-lain aikana työllisyysalueen, hyvinvointialueen ja Kelan palveluita yhteensovittaen. Olemme toimijana yhdessä verkoston kanssa jatkamassa alueen nuorten ohjaus- ja neuvontapalvelua pitkään toimineen Ohjaamo-nimen alla nuorten työllistymisen edistämiseksi, kertoo palvelualuepäällikkö Jaana Vainikka, joka nimitettiin tammikuussa Etelä-Karjalan työllistymistä edistävän monialaisen tuen yhteistoimintamallin verkostojohtajaksi.

Maahanmuutto ja kotoutumispalveluissa yhdistyy uudenlaisesti niin työvoimaviranomaisen kuin kunnan palvelut. Uutena avauksena Etelä-Karjalan työllisyys- ja maahanmuuttopalvelut on käynnistämässä palveluita täydentävää International House-toimintamallia (Ajankohtaista uutinen 17.1.2025).

– International House luo Etelä-Karjalaan uudenlaista laaja-alaiseen verkostoyhteistyöhön perustuvaa toimintaa tukemaan erityisesti työn, opiskelun tai yrittäjyyden perusteella maahan muuttaneita sekä heidän perheenjäseniään, jatkaa Vainikka.

Sanna Natunen haluaakin vielä korostaa sekä asiakkaille, sidosryhmille että henkilöstölle, että asiat etenevät Etelä-Karjalan työllisyysalueen toiminnassa hallitusti sekä ennakoidusti. 

– Panostamme yhdessä henkilöstön kanssa palveluprosessien viimeistelyyn ja siihen, että tänään vielä uusi alkaa tuntua omalta ja tutulta kesään mennessä. Teemme tiivistä yhteistyötä niin kuntien, sidosryhmien, muiden työllisyysalueiden kuin asiakkaidemmekin kanssa palvelujen kehittämisessä.

 

Lisätietoja:

Sanna Natunen, työllisyysjohtaja
Etelä-Karjalan työllisyysalue
sanna.natunen@lappeenranta.fi

Etelä-Karjalan työllisyysalueen verkkosivut:
Etelä-Karjalan työllisyysalue (lappeenranta.fi)

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa:
Etelä-Karjalan työllisyysalue @etelakarjalantyo (instagram.com)
Etelä-Karjalan työllisyysalue (facebook.com)