iLipusta Walttiin UKK
Imatralla siirrytään Walttijärjestelmään 2.6.2025. Täältä löydät yleisimpiä kysymyksiä aiheeseen liittyen.
Milloin Waltti-palvelupiste avautuu Imatralla?
Waltti-palvelupiste avautuu Imatran kaupungin asiakaspalvelussa 14.5.2025.
Kuinka pitkään iLippu-tuotteet toimivat?
Imatralla siirrytään Walttijärjestelmään 2.6.2025. Tämän jälkeen et voi enää matkustaa iLipulla.
Kuinka pitkään iLippu-verkkokauppa toimii?
iLippu-verkkokaupasta ei voi ostaa tuotteita enää 2.6.2025 alkaen, vaan lipputuotteiden ostot siirtyvät Waltin verkkokauppaan
Kuinka pitkään voin saada hyvitystä ladatuille iLippu-tuotteille?
iLippu-asiakkaat voivat asioida Imatran kaupungintalon asiakaspalvelupisteessä siirtymäajan puitteissa 31.8.2025 saakka, minkä jälkeen iLippu-tuotteita ei enää siirretä eikä hyvitetä asiakkaalle.
Mitkä ovat hyvitettävät tuotteet:
- Matkatilillä olevat käyttämättömät ja keskeneräiset kausituotteet hyvitetään. Vuoden 2025 aikana ostettu, mutta käyttämätön yksi kausituote voi olla mahdollista siirtää Walttiin.
- Matkatilillä oleva arvo: Jos asiakas siirtyy Walttiin, arvo voidaan siirtää asiakkaan Waltin matkatilille. Jos asiakas ei siirry Walttiin, vaan päättää ainoastaan iLippu-asiakkuuden, arvo hyvitetään asiakkaalle.
- Palvelumaksuja ei hyvitetä.
- Matkatilillä olevat käyttämättömät kerta- ja päiväliput hyvitetään.
- llmaislippuja ei hyvitetä.
- Mahdollisia sähköpostilippuja ei hyvitetä.
- Vaihdettaessa asiakkuus iLipusta Walttiin, Jouko-matkakortin saa veloituksetta. Muussa tapauksessa peritään hinnaston mukainen maksu.
Mitä pitää huomioida, kun uusi Waltti-asiakkuus luodaan:
- Henkilöllisyys tarkistetaan asiakkuuden luomisen yhteydessä eli henkilöllisyystodistus on oltava mukana.
- Opiskelijoiden ja eläkeläisten on tunnistauduttava ja esitettävä luotettava selvitys asiakaspalvelupisteessä etuuden saadakseen.
- Waltin matkatilillä voi olla enintään yksi voimassa oleva kausituote, yksi odottava kausituote ja tämän lisäksi arvoa. Kausituote on aina ensisijainen.
- Asiakkuuden luomisen yhteydessä asiakkaalle laitetaan oletusvyöhyke, jonka mukaan arvolipun hinnoittelu menee. Mikäli asiakas tekee poikkeusmatkan, Imatran ajoneuvo- ja rahastuslaitteelta valitaan poikkeusmatka ja vyöhykkeet, joilla matkustaa. Lappeenrannan puolella kerrotaan kuljettajalle poikkeusmatkasta ennen matkakortin leimaamisesta.
Mitä vyöhykkeitä Lappeenrannan seudun joukkoliikennealueella on:
Lappeenrannan seudun joukkoliikennealueella on kolme vyöhykettä: A-vyöhyke (Lappeenrannan paikallisliikennealue), D-vyöhyke (Imatran paikallisliikennealue) ja B-vyöhyke (muu joukkoliikennealue (B+C)).
Mistä voin hankkia Jouko-matkakortin?
Jouko-matkakortin voit hankkia verkkokaupasta tai asiakaspalvelupisteistä. (Winkki Lappeenranta, Joutsenon kirjasto, Aalef yliopisto sekä Imatran asiakaspalvelupiste). Muista ottaa henkilöllisyystodistus mukaan.
Paljonko Jouko-matkakortti maksaa?
Asiakkaan vaihtaessa iLippu-asiakkuuden Walttiin, asiakas saa Jouko-matkakortin veloituksetta. Muissa tapauksissa matkakorteista peritään hinnaston mukainen maksu 5 euroa.
Paljonko matkakorttikotelo maksaa?
Matkakorttikotelon hinta on 1 €.
Mitä tuotteita voin ladata Jouko-matkakortille?
Jouko-matkakortille voi ladata sekä kausilipun että arvoa. Jouko-matkakortilla voi olla yhtäaikaa yksi käytössä oleva kausituote ja yksi odottava kausituote Jos Jouko-matkakortillasi on sekä kautta että arvoa, kausilippu on aina ensisijainen maksutapa.
Missä voin ladata Jouko-matkakorttia?
Jouko-matkakorttia voit ladata verkkokaupasta tai asiakaspalvelupisteistä. (Winkki Lappeenranta, Joutsenon kirjasto, Aalef yliopisto sekä Imatran asiakaspalvelupiste). Jouko-matkakortin lisälataaminen onnistuu myös busseissa, joissa peritään hinnaston mukainen latausmaksu
Mistä näen reaaliaikaisen aikataulutiedon?
Imatran bussit kartalla ja Google maps jäävät pois. Tilalle tulee Jouko-reittiopas (Digitransit) sekä Jouko-sovellus staattisen aikataulutiedon, reaaliaikatiedon sekä tiedotteiden osalta käyttöön, kun se on teknisesti mahdollista.
Voinko matkustaa Jouko-matkakortilla koko seudullisen joukkoliikenteen alueella?
Kyllä voit. Jouko-matkakortilla voit matkustaa Lappeenrannan seudun joukkoliikenteen alueella ostetun lipputuotteen vyöhykkeillä.
Sisältyykö 60 minuutin vaihto-oikeus koko Lappeenrannan seudun joukkoliikennealueella?
Kyllä. Kerta- ja arvolipuille sisältyy 60 minuutin vaihto-oikeus maksettujen vyöhykkeiden sisällä. 2.6.2025 alkaen vaihto-oikeus on 90 minuuttia.
Miten asiakasryhmät huomioidaan Waltti-järjestelmässä?
Matkalipun hinta perustuu vyöhykkeisiin ja asiakasryhmääsi. Waltti-järjestelmässä lapsen, aikuisen ja +65-seniorin asiakasryhmät päivittyvät automaattisesti iän perusteella. Opiskelijana voit saada opiskelija-alennusta, jos opintosi tähtäävät tutkintoon, olet päätoiminen opiskelija ja päivität opiskelijastatuksesi vuosittain asiakaspalvelupisteellä.
Eläkeläisen on käytävä todentamassa eläkeläisyytensä asiakaspalvelukeskuksessa. Eläkeläisetuus on päivitettävä vuosittain.
Kuinka saan 90-päivän kesälipun käyttööni?
90 päivän kausituotteen voit ostaa iLippu verkkokaupasta tai asiakaspalvelupisteestä 1.5.2025 – 1.6.2025 välisenä aikana tai Waltin verkkokaupasta tai asiakaspalvelupisteestä 2.-15.6.2025 välisenä aikana, mutta sitä et voi ottaa käyttöön Ridangon iLippu lippu- ja maksujärjestelmässä.
Toukokuussa 2025 ostetun 90 päivän kausituotteen voit siirtää Waltin lippu- ja maksujärjestelmän matkatilille Imatran asiakaspalvelupisteessä veloituksetta.
Myyntiaikaa on 15.6.2025 saakka. Lippu on voimassa 90 päivää ensimmäisestä leimauksesta, kuitenkin enintään 30.9.2025 asti. Kesälippu toimii 30 päivän kausilipun tavoin
Ovatko Lappeenrannan seudun joukkoliikennealueella samat edut kaikille matkustajille:
Kyllä ovat. 2.6.2025 alkaen Lappeenrannan ja Imatran joukkoliikenne yhdistyy – matkustajille tämä tarkoittaa samoja etuja koko Lappeenrannan seudun joukkoliikennealueella.
Mistä saan uuden koululaiskortin?
Koululaisille tehdään uudet Jouko-koululaiskortit kesällä. Jouko-koulumatkakortit jaetaan oppilaille kouluilla syyslukukauden alkaessa.