Suosikit

Liikuntakasvattajatoimintaa kokeillaan Sammonlahden koulussa lukuvuonna 2025–2026 – yhteistyössä Olympiakomitea, Suomen Urheiluliitto ja Lappeenrannan kaupunki

JULKAISTU 14.1.2025, 10.05

Lapsia leikkimässä leikkikentällä.

Liikuntakasvattajatoiminta on Olympiakomitean pilottikokeilu, jolla pyritään vastaamaan lasten ja nuorten liikunnallisen elämäntavan ja liikuntaharrastuneisuuden vahvistamisen kehittämistarpeisiin. Toiminta aloitetaan Sammonlahden koulussa lukuvuonna 2025–2026.

Tunnistetut kehittämistarpeet lasten liikunnallisuudessa pohjautuvat sekä kouluissa tehtyihin havaintoihin ja kokemuksiin että tutkimukselliseen perustaan. Liikuntakasvattajatoiminnan kehittämisessä ovat mukana myös Palloliitto, Koripalloliitto, Opetushallituksen Liikkuva Koulu -hanke, Huippu-urheilun instituutti KIHU sekä Jyväskylän yliopisto.

Lappeenrannan peruskoulut ovat kehittäneet jo vuosien ajan strategisia toimenpiteitä koulupäivän aikana tapahtuvan fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi. Kouluissa on todettu, että uudenlaisia, organisaatiorajat ylittäviä toimintamalleja tarvitaan: oppilaiden fyysistä toimintakykyä arvioidaan vuosittain MOVE-testien avulla, ja vuoden 2024 testien perusteella lappeenrantalaisista 5.- ja 8.-luokkalaisista 40 prosentilla fyysinen toimintakyky on mahdollisesti terveyttä ja hyvinvointia kuluttavalla tai haittaavalla tasolla.

Pilotointiin osallistuvan Sammonlahden koulun rehtori Vesa Raasumaa painottaa liikunnan kautta saavutettavia, kokonaisvaltaisia etuja.

– Monipuoliset onnistumisen kokemukset liikunnan parissa sekä koulussa että harrastuksissa yhdessä toisten lasten kanssa vahvistavat sekä fyysistä että henkistä hyvinvointia, oppimista, positiivisen minäkuvan sekä terveen itsetunnon kehittymistä.

– Kaikille lapsille perheen sosioekonomisesta tilanteesta riippumatta tulisikin tarjota mahdollisuuksia liikunnan ilon sekä mielekkään liikuntaharrastuksen löytämiselle. Lisätessämme liikuntaa ja mahdollisuuksia seuratoimintaan osallistumiselle koulupäivän yhteyteen, madallamme kynnystä liikunnalliseen aktiviteettiin osallistumiselle, Raasumaa jatkaa.

Sammonlahden koulussa aloitettava, 1.–4.-luokkalaisille kohdennettu liikuntakasvattajatoiminta toteuttaa lapsiystävällisen Lappeenrannan hengen mukaista käytäntöä tukemalla lapsia ja perheitä tasapuolisesti liikunta- ja vapaa-ajanviettomahdollisuuksien tarjoamisen osalta.

Liikuntakasvattajatoiminnan avulla lisää liikuntaa koulupäivään ja varmuutta liikuntaharrastuksen jatkamiseen

Liikuntakasvattajatoiminta tavoittelee lasten liikkumisen lisäämistä ja monipuolistamista siten, että lapset oppivat soveltamaan ja ylläpitämään yleisimpien lajien perustaitoja ja -tekniikoita. Tarkoituksena on entisestään madaltaa kynnystä seuratoimintaan siirtymiseen tai lajin vaihtamiseen, ja näin saada liikunnallinen elämäntapa säilymään lapsen elämässä edelleen. Toiminnan kautta lasten liikuntamäärää lisätään koulupäivän yhteyteen ja liikuntakulttuuria juurrutetaan vahvemmin oppimisympäristöön. Liikuntakasvattaja on perusopetuksen opettaja, jolla on tehtävään vaadittava riittävä liikunnallinen osaaminen.

– Liikuntakasvattajatoimintaa toteutetaan siis monipuolisesti koulupäivän yhteydessä. Iltapäivisin toiminnan puitteissa järjestetään monilajisia kerhoja, joissa harjoitellaan eri lajeja lähialueen harrastusmahdollisuudet ja olosuhteet huomioiden, avaa pilotoinnin valmisteluprosessiin osallistuva Lauritsalan koulun rehtori Santtu Peltomaa.

Harjoiteltavia lajeja voivat olla esimerkiksi palloilulajit, yleisurheilu, hiihto, luistelu, kamppailulajit, mailapelit, voimistelu ja tanssi.

– Riittävien lajien perustaitojen takaaminen lisää parhaassa tapauksessa rohkeutta seuratoimintaan liittymiselle tai myöhemmin lajin vaihtamiselle, Peltomaa painottaa.

Varsinaiseen tuntijakoon koulutyössä liikuntakasvattajatoiminnalla ei ole vaikutusta, vaan kokeilun kautta koulussa panostetaan niin liikunnanopetuksen kuin liikunnallisen iltapäivätoiminnankin laatuun sekä liikuntaharrastuksen aloittamisen ja vaihtamisen vaivattomuuteen koulusta tutun aikuisen tuoman turvallisuudentunteen myötä – liikuntakasvattaja on mukana oppilaan arjessa niin koulussa kuin alkuillan seuratoiminnassakin.

– Liikuntakasvattajatoiminnan kautta tiivistämme koululiikunnan, koulun kerhotoiminnan, iltapäivätoiminnan ja seuratoiminnan yhteistyötä, jossa järjestelmällisesti kehitetään lasten liikunnallista pystyvyyttä erilaiset lähtökohdat huomioiden pedagogisen ammattilaisen eli liikuntakasvattajan ohjaamana, summaa Raasumaa.

Pilotoinnin aikana on tarkoitus selvittää liikuntakasvattajatoiminnan jatkon mahdollisuuksia.

Lisätietoja:

Vesa Raasumaa, Sammonlahden koulun rehtori
Puh. 040 513 2840, vesa.raasumaa@edu.lappeenranta.fi

Santtu Peltomaa, Lauritsalan koulun rehtori
Puh. 040 553 7578, santtu.peltomaa@edu.lappeenranta.fi 

Mari Routti, opetustoimenjohtaja
Puh. 040 837 2646, mari.routti@edu.lappeenranta.fi