Suosikit

Lappeenrannan Hiekkalinnan kävijämäärät kasvussa – osallistu kyselyn kautta Hiekkalinnan kehittämiseen

JULKAISTU 16.7.2024, 14.47

Norppa-aiheinen hiekkaveistos.

Lappeenrannassa vietetään Suomen makeinta kesää, jonka keskipisteessä matkailijoita ja paikallisia palvelee koko perheen tuttu suosikkikohde Hiekkalinna.

Kesäkuun alussa avatulla Hiekkalinnalla on tänä kesänä vieraillut heinäkuun puoliväliin mennessä noin 80 000 kävijää. Kävijämäärät ovat nousussa, sillä viime vuonna vastaava määrä oli noin 60 000.

Hiekkalinna on palvellut Lappeenrannan linnoitusniemen kärjessä jo yli kaksikymmentä vuotta, ja houkutellut kävijöitä alueelle hiekkaveistosten lisäksi yritysyhteistyössä toteutettavien lukuisten muidenkin toimintojen ansiosta. Tutun matkailuinfon lisäksi Hiekkalinnan yhteydessä toimii muun muassa takuulähtöinen aktiviteettien viikko-ohjelma, välinevuokraus sekä Pomppulinnamaailma. Hiekkalinnalta voi myös nousta kiertoajelubussin kyytiin tai ottaa kaupunkipyörän alle. Lisäksi kaupungin matkailutoiminta ohjaa palveluiden pariin muuallekin.

Vaikka kesää 2024 on vielä jäljellä ja kävijämäärissä kehitys näyttää tällä hetkellä nousujohteiselta, Lappeenrannan kaupunki on jo aloittanut tulevien vuosien Hiekkalinnan alueen suunnittelun.

‒ Meille tärkeintä on tietysti, että Hiekkalinnan vieraat viihtyvät alueella ja saapuvat tulevinakin kesinä viihtymään Lappeenrannan palveluiden parissa. Toivommekin, että kävijät ja muut Hiekkalinnasta kiinnostuneet osallistuvat konseptin suunnitteluun, kaupungin matkailu-, markkinointi- ja asiakaspalvelujohtaja Mirka Rahman sanoo.

Hiekkalinnan tulevaisuuteen voi vaikuttaa vastaamalla verkkokyselyyn, joka on avoinna suomeksi ja englanniksi 11.8.2024 saakka. Kyselyllä kartoitetaan ajatuksia Hiekkalinnan nykyisistä toiminnoista sekä toiveita tulevaisuuteen. Vastaajien kesken arvotaan yksi yhden tunnin mittainen välinevuokraus kahdelle hengelle elokuulle.

‒ Kaupungin nykyinen sopimusyhteistyö Pomppulinnamaailman kanssa päättyy vuoteen 2025, ja osana uuden kilpailutuksen valmistelua selvitämme yleisön toiveita oheistoimintojen suhteen. Yritysyhteistyössä toteutetut aktiviteettien takuulähdöt sekä välinevuokraus jatkuvat, ja nyt vierailijoilla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, mitä muita palveluita Hiekkalinnalta tulisi löytyä tulevaisuudessa, Rahman kertoo.

Kyselyn vastaukset huomioidaan, kun kaupunki tarkastelee Hiekkalinnan konseptia ja tulevaisuuden suunnitelmia syksyn 2024 aikana.

‒ Olemme tiedustelleet toiveita myös aiemmin, ja näiden palautteiden pohjalta Hiekkalinnaa on myös kehitetty. Yleisön pyynnöstä Hiekkalinnaan on tuotu muun muassa lisää linnamaisuutta ja lasten hiekkalaatikko sekä kiertoajelubussi. Kyselyyn osallistuminen siis kannattaa, Rahman hymyilee.

Lisätietoja:

Mirka Rahman, matkailu-, markkinointi- ja asiakaspalvelujohtaja
Puh. 040 849 9161, mirka.rahman@lappeenranta.fi (tavoitettavissa 16.7. ja 22.7. alkaen)