Suosikit

Lähimaksu käyttöön koko Lappeenrannan seudun joukkoliikennealueelle vuoden 2026 alusta

JULKAISTU 17.12.2025, 08.22

Lappeenrannan seudun joukkoliikennealueelle tulee käyttöön lähimaksuominaisuus. Tähän asti lähimaksu on ollut käytettävissä ainoastaan Imatran paikallisliikenteen alueella, mutta 1.1.2026 alkaen maksutapa ja hinnoittelu on käytettävissä koko Lappeenrannan seudun joukkoliikennealueella.

Lähimaksu tarkoittaa, että matkalipun voi ostaa näyttämällä pankkikortin lähimaksulukulaitteelle. Lähimaksulla voi maksaa ainoastaan oman matkansa. Jos haluaa ostaa lipun myös toiselle henkilölle, matka pitää maksaa joko toisella lähimaksuvälineellä tai muuta maksutapaa käyttäen.

Lähimaksulla voi ostaa perushintaisen kertalipun, joka on aina edullisempi kuin kuljettajalta ostettu lippu. Kertalipun vaihtoaika on 90 minuuttia.

Lähimaksuominaisuuden etuna on se, että jos samaa maksutapaa käyttää useammalla matkalla, järjestelmä laskee asiakkaalle käyttöjen mukaan muodostuvan parhaan mahdollisen hinnan, sanoo joukkoliikenteen suunnitteluinsinööri Marko Iljinen.

− Lähimaksun järjestelmä rajaa veloituksen enintään päivälipun hintaiseksi kalenterivuorokauden sisään tehtyjen matkojen perusteella. Jos siis asiakas ostaa useamman kertalipun saman vuorokauden sisällä, järjestelmä veloittaa silti ainoastaan päivälipun hinnan verran.

Maksukortilla maksetuista matkoista ei tulostu kuittia tai erillistä matkalippua linja-auton lippulaitteista. Matkoista saa kuitenkin halutessaan kuitin jälkikäteen Littlepayn asiakasportaalista, jonne pääsee myös Waltti-sivujen kautta.

− Asiakas voi tarkistaa maksukortilla maksettujen matkojen veloitukset ja tulostaa kuitit asiakasportaalista, jonne kirjaudutaan maksukortin tiedoilla.

Linja-autoissa on erilaisia maksulaitteita

Kaikissa linja-autoissa ei ole matkakorttien etälukijaa, josta matkustaja itse valitsee matkustusvyöhykkeensä. Niissä autoissa, joissa ei ole matkakortinetälukijaa, matkustaja kertoo kuljettajalle maksavansa lähimaksulla ja millä vyöhykkeillä haluaa matkustaa.

Mikäli lähimaksu ei toimi jostain syystä, matkan voi maksaa linja-autossa kuljettajalle käteisellä tai pankkikortilla, Jouko-matkakortilla tai mobiililipulla. Lähimaksun toimimattomuus ei oikeuta ilmaiseen matkaan, jälkikäteen maksettaviin hyvityksiin eikä muulla maksutavalla ostettujen matkalippujen voimassaoloajan pidennyksiin.

Mahdollisissa ongelma- ja hyvitystapauksissa asiakkaan tulee kääntyä asiakaspalvelupisteiden puoleen.

Lappeenrannan seudun joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmästä, kuten lähimaksusta voi lukea lisää kaupungin verkkosivuilta joukkoliikenteen Matkaliput ja hinnat -kohdasta.

Joukon lähimaksu.pdf

Lisätiedot:

Marko Iljinen, joukkoliikenteen suunnitteluinsinööri (poissa 24.12–11.1.)
Puh. 040 515 3045, marko.iljinen@lappeenranta.fi

Terhi Koski, joukkoliikennepäällikkö (poissa 15.12–28.12.)
Puh. 040 651 5599, terhi.koski@lappeenranta.fi