Suosikit

Etelä-Karjalan maahanmuuttopalvelujen asiointipiste Momentti toimii Lappeenrannassa ja Imatralla

JULKAISTU 6.2.2023, 15.28

Maahanmuuttajille suunnatut palvelut sote-palveluita lukuun ottamatta siirtyivät Lappeenrannan kaupungille vuoden 2023 alussa. Maahanmuuttopalveluiden Lappeenrannan neuvontapiste Momentti toimii nyt uusissa tiloissa kauppakeskus IsoKristiinassa. Imatralla Momentin löytää Torigalleriasta. Molemmat pisteet palvelevat kaikkia eteläkarjalaisia.

Hallinnoijan vaihtuminen ei aiheuta suuria muutoksia toimintoihin, ja myös uusi IsoKristiinan Momentti-neuvontapiste auttaa samoissa asioissa kuin ennenkin. Erityisasiantuntija Merja Heino-Kukkurainen Lappeenrannan kaupungilta kertoo, että apua saa erilaisiin arkipäivän ongelmiin tai kysymyksiin.

– Annamme ohjausta ja neuvontaa Lappeenrannan ja Imatran toimipisteessä, Heino-Kukkurainen sanoo.

– Kumpikin toimipiste palvelee maahanmuuttoon ja kotoutumiseen liittyvissä asioissa kaikkia Etelä-Karjalan kunnissa asuvia henkilöitä. Palvelua saa usealla eri kielellä menemällä paikan päälle tai soittamalla.

Momentti on auki Lappeenrannassa ”kävele sisään” -periaatteella maanantaista torstaihin ja Imatralla maanantaista keskiviikkoon klo 12.30–15.00. Myös muina aikoina voi asioida sopimuksen mukaan. Puhelinpäivystys palvelee numerossa 040 7027244 maanantaista torstaihin klo 12.30–15.00. Puhelin palvelee eri kielillä eri aikoina, joten se on syytä tarkistaa ennen yhteydenottoa.

– Erikieliset palveluajat saa selville soittamalla neuvontanumeroon tai tulemalla käymään, sanoo Heino-Kukkurainen.

– Lisäksi meillä on käytössämme tulkkeja, jotka auttavat.

Heino-Kukkurainen kertoo, että Momentti palvelee esimerkiksi asumiseen, vapaa-ajan viettoon ja harrastuksiin liittyvissä asioissa. Usein kysymykset liittyvät myös opiskeluun, työelämään sekä oleskelulupahakemuksen tai kansalaisuushakemuksen.

– Neuvojat kertovat, mitä palveluita on tarjolla, miten niihin hakeudutaan ja mitä niiden käyttö edellyttää, Heino-Kukkurainen selvittää.

– He opastavat maahanmuuttajia kaikkien palveluita tuottavien tahojen pariin. Toiminta on maksutonta ja ehdottoman luottamuksellista. Neuvojat eivät tee palveluihin liittyviä päätöksiä.

Momentin palveluissa asiakaskontakteja on ollut noin 3000 / vuosi, lisäksi henkilökuntaa työllistää muu ohjaus- ja neuvontatoiminta. Palvelu on ehtinyt myös toteuttaa yhden asiakas- ja sidosryhmäkyselyn. jonka mukaan toimintaa pidetään tärkeänä ja palvelu koetaan asiantuntevaksi.

– Lisäksi paljon kiitoksia tulee suoraan asiakkailta, Heino-Kukkurainen iloitsee.

– Omakielinen neuvonta on asiakkaiden mielestä tärkeää ja auttaa eteenpäin.

Maahanmuuttopalvelut työllistää 11 henkeä Lappeenrannan kaupungilla

Lappeenrannan kaupungin työyksikkönä toimivan Etelä-Karjalan maahanmuuttopalvelujen toiminta-alue kattaa Lappeenrannan, Imatran, Taipalsaaren, Lemin, Luumäen, Savitaipaleen, Ruokolahden, Rautjärven ja Parikkalan kunnat.  

– Työntekijöiden työ on liikkuvaa, koska työtä tehdään kaikissa Etelä-Karjalan kunnissa, Heino-Kukkurainen selvittää.

– Toiminnan organisoimisessa hyödynnetään työntekijöiden erityisosaaminen sekä monipuolinen kielitaito parhaalla mahdollisella tavalla.

Maahanmuuttomuuttopalvelut ovat toki muutakin kuin Momentin tarjoamaa neuvontaa. Merja Heino-Kukkurainen kertoo, että palvelu vastaa myös maahanmuuttajien alkukartoituksista, kotoutumissuunnitelmista sekä pakolaisten kuntavastaanottoon liittyvistä tehtävistä.

– Tämän lisäksi ohjaamme alueen muita toimijoita maahanmuutto- ja kotouttamisasioissa sekä teemme tiivistä yhteistyötä laajan toimijaverkoston kanssa, hän sanoo.

– Isossa osassa on yhteistyö eri oppilaitosten kanssa, esimerkiksi suomen kielen ryhmien ja kotoutumiskoulutusten infot neuvontapalveluista. Tietoa maahanmuuttoon liittyen annetaan myös muille toimijoille ja toisaalta maahan muuttaneet toimijat voivat kysyä tietoa liittyen mihin tahansa asiaan.

Monisäikeistä toimintaa usean tahon kanssa

Maahanmuuttopalveluiden palvelussa näkyy Etelä-Karjalan monikulttuurinen ympäristö. Asiat ovat yhtä moninaisia, kuin asiakkaiden taustatkin. Riippuen elämäntilanteesta, asia voi koskea vaikkapa varhaiskasvatushakemusta tai harrastuksia. Toisaalta voidaan auttaa virastoissa asioimisessa tai lomakkeiden täyttämisessä.

Yksikkö tekee tiivistä yhteistyötä muun muassa Kelan, TE-palveluiden, Hyvinvointialueen, kotoutumiskoulutuksen järjestäjien, yhdistysten, kuntien ja vastaanottokeskusten kanssa.

– Toimintaympäristö muuttuu koko ajan ja maahanmuuttopalveluissa on tärkeä pystyä vastaamaan muuttuviin tilanteisiin, Heino-Kukkurainen sanoo.

– Esimerkiksi tällä hetkellä Ukrainasta saapuneiden asiat ovat vahvasti esillä. Tärkeä osa työtä on oikean ja virallisen tiedon etsiminen asiakkaiden ja yhteistyötahojen tarpeisiin. Erityisesti tässä ajassa se vaatii hyvää yhteistyötä virallisten tahojen kanssa.

Siirtyminen Lappeenrannan kaupungin organisaatioon lisää tietoa ja ymmärrystä kaupungin muista palveluista, joista myös maahan muuttaneet asukkaamme voivat hyötyä.

Maahanmuuttopalveluiden toiminta perustuu ennen kaikkea Lakiin kotoutumisen edistämisestä ja on osa kunnallisia palveluita. Laki kotoutumisen edistämisestä.

Maahanmuuttopalveluiden käyntiosoitteet

Lappeenrannan toimipiste

Kauppakeskus IsoKristiina
Brahenkatu 3 (P1-kerros)
53100 Lappeenranta
Puh. 040 7027244 ma–to klo 12.30–15.00
Walk-in neuvonta avoinna ma–to klo 12.30–15.00. Muina aikoina sopimuksen mukaan.

Imatran toimipiste

Torigalleria
Einokatu 10
55100 Imatra
Puh. 040 7027244 ma–to klo 12.30–15.00
Walk-in neuvonta avoinna ma–ke klo 12.30–15.00. Muina aikoina sopimuksen mukaan.

Rautjärven toimipiste

Kunnantalo
Simpeleentie 12
56800 Simpele

Luumäen toimipiste

Kunnantalo
Linnalantie 33
54500 Luumäki

Lisätiedot:

Merja Heino-Kukkurainen
Erityisasiantuntija
Lappeenrannan kaupunki
Etelä-Karjalan maahanmuuttopalvelut
puhelin +358 400 252 729
merja.heino-kukkurainen@lappeenranta.fi
www.lappeenranta.fi