Lapsiystävällinen Lappeenranta, osa 11: perusopetus
Tässä juttusarjassa esittelemme Lappeenrannan kaupungin lapsiystävällisyyttä. Tällä kertaa vuoron saa perusopetus.
”Lapset ja nuoret ovat mukana kaikissa perusopetuksen toiminnan vaiheissa. Opetussuunnitelman mukaisesti koulujen toimintakulttuureiden tavoitteissa, toimintaperiaatteissa ja käytännön toteutuksessa huomioidaan oppiva yhteisö toimintakulttuurin ytimenä, hyvinvointi ja turvallinen arki, vuorovaikutus ja monipuolinen työskentely, kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus, osallisuus ja demokraattinen toiminta, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo, vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautuminen. Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat opetussuunnitelmaan kirjatut periaatteet.
Meillä perusopetuksessa muiden toiminnan tavoitteiden lisäksi keskeistä on haavoittuvassa asemassa olevien lasten aseman turvaaminen ja heidän tarpeidensa tunnistaminen aikaisempaa paremmin. Myös lasten osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien edistäminen sekä syrjinnän ja eriarvoisuuden torjunta ovat keskeisinä tavoitteina.
Tavoitteenamme on luoda toimintakulttuuria, joka edistää oppimista, osallisuutta ja kouluun kiinnittymistä tukevia ratkaisuja sekä hyvinvointia ja kestävää elämäntapaa. Kouluun kiinnittymisen tukeminen meillä tarkoittaa, että jokaisen peruskoululaisen osalta toteutuu hyvä ja turvallinen koulupäivä.
Lappeenrannan perusopetuksen läsnäolomalliin kuuluu kouluun kiinnittymisen osatekijöitä, joihin läsnäoloa tukevassa toimintakulttuurissa panostamme. Näitä tekijöitä ovat: Voin vaikuttaa – Osallisuuden kokemus, Olen tärkeä osa kouluyhteisöä – Tunne yhteisöön kuulumisesta, Olen kiva kaveri – Vertaissuhteiden tukeminen, Olen turvassa – Turvalliset rakenteet, Osaan ja onnistun – Merkityksellisyys ja motivaatio.
Toimimme kouluissa oppivan yhteisön toimintaperiaatteiden mukaisesti. Oppiva yhteisö edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Yhteisön jäsenet tulevat kohdatuiksi ja kohdelluiksi samanarvoisina riippumatta mistään henkilöön liittyvästä tekijästä. Samanarvoisuus ei merkitse samanlaisuutta – yhdenvertainen kohtelu edellyttää sekä perusoikeuksien ja osallistumisen mahdollisuuksien turvaamista kaikille että yksilöllisten tarpeiden huomioon ottamista. Perusopetuksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on kirjattu opetussuunnitelmaamme.
Tuotamme joka toinen vuosi tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskyselyn perusopetuksen ja lukiokoulutuksen oppilaille sekä henkilöstölle. Kyselyn tulosten pohjalta koulut laativat koulukohtaiset yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmat.
Työssämme perusopetuksessa luomme koulukohtaisia rakenteita varmistamaan, että koulun aikuiset ovat oppilaiden tavoitettavissa ja saatavissa ja että heillä on riittävästi aikaa oppilaan aitoon kohtaamiseen. Tähän on tavoitteellisesti satsattu hankkeiden kautta. Niin ikään tärkeä tehtävämme perusopetuksessa on kiusaamisen ennaltaehkäisy ja käytössä olevan kiusaamiseen puuttuminen -toimintamallin mukainen menettely.
Uniori – Lappeenranta Junior University -toiminnan tiimoilta kehitämme varhaiskasvatuksesta lukioon ulottuvan yleissivistävän koulutuksen jatkumon, joka ohjaa oppilaita tasa-arvoisesti hakeutumaan yliopisto-opintoihin sekä vahvistaa oppilaissa ratkaisukeskeisyyttä ja toivoa. Tätä pyrkimystä edistää ainutlaatuinen, elokuussa 2025 Sammonlahden koulussa käynnistyvä perusopetuksen tiedelinja ensimmäisenä Suomessa. Tiedelinjaopintojen tavoitteena on ohjata oppilaita monipuoliseen tiedon hankkimiseen, käsittelemiseen ja soveltamiseen omassa elämänpiirissä.
Koulujemme henkilöstö on perehdytetty Lapsiystävällinen kunta -toimintamalliin. Tavoitteena on kehittää henkilöstön tietoisuutta lapsen oikeuksista, osallisuudesta sekä tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta.”