Kerro mikä tekee Lappeenrannasta Lappeenrannan – osallistu brändiuudistuksen valmisteluun 11.1.2026 mennessä
Lappeenrannan kaupunki uudistaa brändiään. Tavoitteena on sukeltaa Lappeenrannan ytimeen ja löytää yhteisiä asioita, jotka tekevät Lappeenrannasta Lappeenrannan.
Uusi brändi tulee pitämään sisällään asukkaiden ja sidosryhmien näkemyksien pohjalta muodostettavan tarinan ja visuaalisen kokonaisuuden. Brändiuudistuksen on määrä valmistua vuoden 2026 aikana.
– Haluamme nostaa Lappeenrannan brändin ansaitsemaansa kukoistukseen. Jotta brändi on uskottava, sen tulee puhutella ja yhdistää paikallisia, ja kun se on uskottava, se luo vetovoimaa myös kaupungin ulkopuolelle, viestintä- ja markkinointipäällikkö Sami Soljansaari kertoo.
Uudesta brändistä on tarkoitus saada yhteinen työkalu Lappeenrannan ja sen erityispiirteiden esille nostamiseen.
– Toimiva paikkabrändi jalkautuu parhaimmillaan asukkaiden, elinkeinoelämän, kaupungin ja muiden paikallisten toimijoiden arkisissa puheissa ja teoissa. Se ei voi olla päälle liimattua, vaan jotain lappeenrantalaisuudesta välittyvää aistittavaa ja tunnistettavaa, Soljansaari sanoo.
Markkinoinnin asiantuntija Siiri Viinikainen kertoo, että kaupunki haluaa asukkaat ja sidosryhmät laajasti mukaan yhteisen Lappeenranta-mielikuvan valmisteluun.
– Työn onnistumisen kannalta keskeistä on kuulla, mitä mieltä lappeenrantalaiset oikeasti ovat kotikaupungistaan. Asukkaat ovat todellisia Lappeenranta-asiantuntijoita.
Asukkaat ja aiheesta kiinnostuneet voivat osallistua valmisteluun verkkokyselyn välityksellä. Kysely on avoinna 11.1.2026 asti.
– Verkkokyselyllä kerättyjä tietoja tullaan käyttämään lappeenrantalaisen sielunmaiseman etsimiseen, Viinikainen toteaa.
Sähköisen kyselyn voi käydä täyttämässä myös Lappeenrannan Joulutorilla ti 16.12. klo 10–14, ke 17.12. klo 14–18 ja pe 19.12. klo 14–18.
Asukaskyselyyn osallistutaan anonyymisti, mutta halutessaan vastaajat voivat osallistua Lappeenranta-staycation hotellipaketin arvontaan. Palkintoon sisältyy hotelliyöpyminen, ravintolalahjakortti sekä vapaavalintaisesti joko Lappeenrannan kaupunginteatterin tai kaupunginorkesterin konsertin pääsyliput.
Valmisteluun on tehty jo laajaa taustatutkimusta
Kaupungin brändiuudistuksen valmistelussa kumppanina toimii Kaski Creative Agency Oy, jonka kanssa kaupungin viestintä- ja markkinointitiimi on tehnyt loppuvuoden aikana laajaa taustatutkimusta.
– Yhteistyö Kasken väen kanssa on ollut todella sujuvaa ja on ollut silmiä avaavaa myös itselle esitellä heille kaupunkia.
– Olemme käyneet ihmettelemässä muun muassa uutta Sammontaloa, Veeran monttua ja vetykojujen välitöntä tunnelmaa. Taustahaastatteluita ja työpajoja kaupungin eri palveluille on myös pidetty jo mukava määrä, Viinikainen avaa.
Asukasosallistamisen ohella valmistelu jatkuu taustahaastatteluiden ja työpajojen merkeissä.
– Ehdotus kaupunkibrändiksi syntyy taustatutkimusten ja asukkaiden osallistumisen pohjalta, ja luonnos on tarkoitus käyttää vielä testattavana ennen lopputuloksen valmiiksi naulitsemista, Viinikainen taustoittaa.
Osallistu asukaskyselyyn Mikä tekee Lappeenrannasta Lappeenrannan
Lue lisää brändiuudistuksesta:
lappeenranta.fi/brandi
Lisätietoja:
Yleisesti aiheesta:
Sami Soljansaari, viestintä- ja markkinointipäällikkö
puh. 040 760 3082, sami.soljansaari@lappeenranta.fi
Brändiuudistuksen valmistelusta käytännössä:
Siiri Viinikainen, markkinoinnin asiantuntija
puh. 040 635 3326, siiri.viinikainen@lappeenranta.fi