Waltti-palvelupiste avautuu Imatralla 14.5. – Lappeenrannan seudun joukkoliikenne siirtyy yhtenäiseen lippu- ja maksujärjestelmään 2.6. alkaen
Imatran paikallisliikenne siirtyy käyttämään Waltti-palvelujärjestelmää kesäaikataulukauden alusta eli 2.6.2025 alkaen. iLippu-tuotteet eivät enää käy tuon jälkeen maksutapana. Lappeenrannan seudun joukkoliikenteen maksutapoina 2.6. alkaen on näin ollen Jouko-matkakortti, pankkikortti, käteinen ja mobiililiput.
Waltti-palvelupiste aukeaa Imatran kaupungintalon asiakaspalvelussa 14.5.2025.
iLippu-asiakkaat voivat asioida Imatran kaupungintalon asiakaspalvelupisteessä päättämässä iLippu-asiakkuuden, palauttamassa matkakortin ja perustamassa halutessaan uuden asiakkuuden Walttiin. Samalla tarkistetaan mahdolliset hyvitettävät tuotteet seuraavasti:
- Matkatilillä olevat käyttämättömät ja keskeneräiset kausituotteet hyvitetään. Vuoden 2025 aikana ostettu, mutta käyttämätön yksi kausituote voi olla mahdollista siirtää Walttiin.
- Matkatilillä oleva arvo: Jos asiakas siirtyy Walttiin, arvo voidaan siirtää asiakkaan Waltin matkatilille. Jos asiakas ei siirry Walttiin, vaan päättää ainoastaan iLippu-asiakkuuden, arvo hyvitetään asiakkaalle.
- Palvelumaksuja ei hyvitetä.
- Matkatilillä olevat käyttämättömät kerta- ja päiväliput hyvitetään.
- Ilmaislippuja ei hyvitetä.
- Mahdollisia sähköpostilippuja ei hyvitetä.
- Vaihdettaessa asiakkuus iLipusta Walttiin, Jouko-matkakortin saa veloituksetta. Muussa tapauksessa peritään hinnaston mukainen maksu.
Koululaisille tehdään uudet Jouko-koululaiskortit kesällä. Jouko-koulumatkakortit jaetaan oppilaille kouluilla syyslukukauden alkaessa.
iLippu-asiakas voi asioida iLippu-asiakkuuden osalta Imatran kaupungintalon asiakaspalvelussa 31.8.2025 saakka, minkä jälkeen tuotteita ei enää hyvitetä. Myös iLippu-verkkokauppa sulkeutuu samalla.
Jos iLippu-asiakkuutta ei ole, vaan asiakas ottaa suoraan uuden Waltti-asiakkuuden, Imatran asiakaspalvelun ruuhkautumisen välttämiseksi suositellaan asiointia Waltin verkkokaupassa, josta voi ostaa kortin ja ladata lipputuotteita. Vaihtoehtoisesti voi myös asioida muissa asiakaspalvelupisteissä eli Winkissä Lappeenrannan kaupungintalolla tai Joutsenon kirjastossa.
Waltti-asiakkuuden luominen
Waltti-asiakkuuden luomisen yhteydessä on hyvä huomioida seuraavat asiat:
− Henkilöllisyys tarkistetaan asiakkuuden luomisen yhteydessä eli henkilöllisyystodistus on oltava mukana.
− Opiskelijoiden ja eläkeläisten on tunnistauduttava ja esitettävä luotettava selvitys asiakaspalvelupisteessä etuuden saadakseen.
− Waltin matkatilillä voi olla enintään yksi voimassa oleva kausituote, yksi odottava kausituote ja tämän lisäksi arvoa. Kausituote on aina ensisijainen.
− Asiakkuuden luomisen yhteydessä asiakkaalle laitetaan oletusvyöhyke, jonka mukaan arvolipun hinnoittelu menee. Mikäli asiakas tekee poikkeusmatkan, Imatran ajoneuvo- ja rahastuslaitteelta valitaan poikkeusmatka ja vyöhykkeet, joilla matkustaa. Lappeenrannan puolella kerrotaan kuljettajalle poikkeusmatkasta ennen matkakortin leimaamisesta.
Lappeenrannan seudun joukkoliikennealueella on kolme vyöhykettä: A-vyöhyke (Lappeenrannan paikallisliikennealue), D-vyöhyke (Imatran paikallisliikennealue) ja B-vyöhyke (muu joukkoliikennealue (B+C)).
Lappeenrannan seudun joukkoliikennealueella samat edut matkustajille
Lappeenrannan seudun joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmän yhtenäistyessä 2.6.2025, Imatran ja Lappeenrannan joukkoliikenteissä on käytettävissä samat edut. Imatralaisille tulee ostettavaksi uutena tuotteena esimerkiksi 90 päivän kesäajan kausilippu. Nyt jo myynnissä olevan kesälipun myyntiaika on 15.6.2025 asti ja käyttöaika 30.9.2025 asti.
Lappeenrannassa taasen tulee uutena käyttöön eläkeläisasiakasryhmä samalla, kun Imatralla aukeaa Waltin asiakaspalvelupiste 14.5.
Lappeenrannan seudun joukkoliikenteen kaikki aikataulut ja reitit sekä bussit reaaliajassa löytyvät 2.6.2025 alkaen Jouko-reittioppaasta reittiopas.lappeenranta.fi sekä Jouko-sovelluksesta. Imatran bussit kartalla ja Google Maps poistuvat samalla käytöstä.
Imatralaisille on tehty usein kysytyistä kysymyksistä koonti iLipusta Walttiin UKK -sivulle.
Muuta lisätietoa Lappeenrannan seudun joukkoliikenteestä, esimerkiksi matkalipuista, hinnoista ja vyöhykkeistä voi lukea Lappeenrannan kaupungin Jouko-sivuilta.
Lisätietoja:
Terhi Koski, joukkoliikennepäällikkö
Puh. 040 651 5599, terhi.koski@lappeenranta.fi