Suosikit

Lapsiystävällinen Lappeenranta, osa 12: kadut ja ympäristö -vastuualue

JULKAISTU 31.1.2025, 15.09

Ohjaaja pitämässä työpajaa koulun oppilaille luokassa.

Tässä juttusarjassa esittelemme Lappeenrannan kaupungin lapsiystävällisyyttä. Tällä kertaa vuoron saa kadut ja ympäristö.

”Lapset ovat aikuisia konkreettisemmin ja kokonaisvaltaisemmin sidoksissa siihen ympäristöön, jossa he kulloinkin elävät. Esimerkiksi liikennevalot, jalankulkusillat, puistojen varustukset, alkoholin myyntipaikat, urheilukentän tai uimalan rakentaminen ja monet muut ympäristölliset tekijät vaikuttavat suoraan lasten jokapäiväiseen elämään.

Kaupunkia suunnitellessamme meidän on tärkeää ymmärtää, että voimme miettiä lapsille sopivia ja turvallisia alueita ja niiden välissä risteäviä kulkuväyliä, mutta lasten maailmassa asiat menevät usein ristiin ja ympäristö näyttäytyy pikemminkin yhtenä suurena leikkipuistona. Kaupunkeja ja niissä tapahtuvaa elämää tutkinut Jan Gehl kuvaileekin eräässä kirjassaan Venetsiaa ja sitä, millä tavalla se voi näyttäytyä lapselle lukemattomien mahdollisuuksien leikkikenttänä: lapset kiipeilevät muistomerkkien päälle, hyppivät kanaaleissa, pelaavat palloa kujilla ja portailla.

Tämän vuoksi haluammekin kaupunkisuunnittelussa varmistaa, että kaupunkiympäristö mahdollistaa turvallisen ympäristön, jossa lapset voivat viettää aikaa ja tavata ystäviä. Koemme, että lasten kuuleminen ja kuunteleminen on tärkeä osa yhteisen kaupunkimme suunnittelua.

Kaavoituksen aloitusvaiheessa laadimme aina erillisen osallistumis- ja arviointisuunnitelman, jossa tunnistetaan aina keskeiset kohderyhmät ja heille parhaiten soveltuvat vaikuttamistavat. Tällä tavoin varmistetaan lasten huomioiminen osana kaupunkisuunnittelua ja mietitään heille sopivimmat kuulemismenetelmät. Olemme kuulleet pienimpiä lapsia esimerkiksi piirtämällä ja saduttamalla, kun taas vanhemmat lapset ovat osallistuneet erilaisiin verkkokyselyihin tai rakentaneet legoista unelmiensa kaupunkiympäristöä. Lisäksi teemme yhteistyötä Lappeenrannan Lasten parlamentin sekä nuorisovaltuuston kanssa ja saamme näin arvokasta tietoa eri puolilta Lappeenrantaa asuvilta ja aikaansa viettäviltä lapsilta ja nuorilta. 

Työssämme on tärkeää ymmärtää myös suunnitelmien vaikutus lasten ja nuorten elämään; tämän vuoksi olemme toteuttaneet lapsivaikutusten arviointeja erityisesti kohteissa, joilla on keskeinen merkitys lapsiasukkaiden elämässä.

Haluamme tarjota lapsille mahdollisuuden oppia perustietoja kaupunkisuunnittelusta ja kaavoittamisesta tukien näin heidän kasvuaan aktiivisiksi kaupunkilaisiksi. Näin ollen olemme tehneet yhteistyötä Lappeenrannan lukion ja sen toimipisteiden sekä LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun Junior University -toiminnan kanssa erilaisissa työpajoissa ja koulutuksissa tarjoten alueen koululaisille ja lukiolaisille mahdollisuuden tutustua kaupunkisuunnitteluun ja sen tekijöihin.

Palkkaamme vuosittain 15–18-vuotiaita nuoria kesätöihin kaupunkisuunnitteluun. Nuoret pääsevät osallistumaan kaupunkisuunnittelussa tehtävään työhön ja tuottamaan itsenäisesti sisältöä heitä kiinnostavista aiheista kaupunkisuunnittelun sosiaaliseen mediaan. Yhtenä esimerkkinä nuoret ovat toteuttaneet kaupunkisuunnittelun Instagram-tilille videosarjan, jossa he kertovat kaupunkisuunnittelusta ja erilaisista tavoista vaikuttaa siihen.

Olemme käyneet vuosittain yhdessä kaupunkisuunnittelun väen kanssa tutustuttamassa kaupungin 8.-luokkalaisia kaupunki- ja katusuunnitteluun osana Lappeenrannan kaupungin ja alueen korkeakoulujen Uniori-toimintaa. Tilaisuudessa koululaiset pääsevät suunnittelemaan tehtävänannon mukaisesti kaupunkia yhdessä ammattilaisten kanssa yhteiskehittämisen menetelmiä hyödyntäen.

Piirtäminen on taidelähtöinen tutkimusmenetelmä lasten kuulemiseen. Se antaa lapsille hyvän keinon omien ajatusten ja tunteiden esittämiseen. Piirtämisen ohella aikuisen on hyvä keskustella lapsen kanssa piirrettävästä aiheesta, jolloin aikuisen tulkinnan merkitys vähenee ja lapsen oma ääni pääsee voimakkaammin esiin. Kysymykset voivat auttaa myös avaamaan piirroksessa esiintyviä aiheita ja niiden merkityksiä. Olemme käyttäneet piirtämistä Lappeenrannassa osana lapsivaikutusten arviointeja.

Lapset mukaan!”