Suosikit

Lapsiystävällinen Lappeenranta, osa 1: kirjasto

JULKAISTU 22.10.2024, 11.34

Kirjastotyöntekijä näyttää lastenkirjan kantta kahdelle lapselle kirjaston satutuokiossa.

Tässä juttusarjassa esittelemme Lappeenrannan kaupungin palveluiden lapsiystävällisyyttä. Tällä kertaa vuoron saa kirjasto.

”Lappeenrannan kaupunginkirjasto on lasta lähellä. Kirjasto turvaa tiedon ja kulttuurin saatavuutta, lukemista, lukutaitoa sekä mahdollisuuksia elinikäiseen oppimiseen ja aktiiviseen kansalaisuuteen. Vaikka kirjasto kuuluu kaiken ikäisille, on lapsilla ja nuorilla aina erityisasema palvelujen suunnittelussa ja tuottamisessa. Suhde ja asiakkuus kirjastoon syntyy useimmilla jo pienenä perheen kanssa asioidessa tai varhaiskasvatuksen ja ensimmäisten kouluvuosien myötä.

Me kirjastoammattilaiset emme ainoastaan palvele tiskin takana ja hyllyjen välissä, vaan kuljetamme lukemiskulttuuria päiväkodeille, koululuokkiin ja muihin ryhmiin ympäri Lappeenrantaa. Lasten määrän lasku on ajankohtainen puheenaihe, samaan aikaan kulttuurinen moninaisuus kasvaa. Monikielisyys ja kulttuuritaustojen runsaus näkyy ja kuuluu pää- sekä lähikirjastoissa. Asiakkaiden aktiivinen rooli kirjaston toiminnan kehittämisessä ja yleisötapahtumien tuottamisessa on meillä aina vain tärkeämpää.   

Satutuokiot ovat kaikille tuttua, perinteistä kirjastotyön ydintä. Lapsiystävällisen toiminnan esimerkkinä olkoot matalan kynnyksen satutuokiot, joita on järjestetty lauantaisin viime keväästä alkaen. Lyhyet, viidentoista minuutin mittaiset tuokiot on tarkoitettu helpoksi tutustumiseksi satutuokioiden maailmaan ja mahdollisuudeksi tulla kokeilemaan sitä, kuinka satutuokioon osallistutaan.

Kirjastossa pyrimme siihen, että jokainen lapsi, iästä riippumatta, sekä heidän perheensä kokevat olevansa tervetulleita kirjastoon. Meille on tärkeää, että lapset oppivat asioimaan kirjastossa pienestä pitäen, jolloin siitä tulee luonteva osa heidän arkeaan. Kirjasto on kuitenkin paljon muutakin kuin vain kirjoja: se voi olla vaikkapa se paikka, jossa koulun jälkeen tehdään läksyt tai odotetaan bussia. Kun kirjastoon on luotu luonteva suhde jo taaperoikäisenä, ei kynnys kirjastoon kasva missään vaiheessa liian korkeaksi ylittää.

Tervetuloa kirjastoon pienestä pitäen!”