Imatran bussit siirtyvät Waltti-järjestelmään 2.6.2025 – Kesän kausilipulle tulee pidempi myynti- ja käyttöaika
Lappeenrannan seudun joukkoliikenne on päivittänyt palvelusopimusta Waltti Solutions Oy:n kanssa. Waltti Solutions Oy on joukkoliikenteen toimivaltaisten viranomaisten omistajayhtiö, joka tuottaa omistajilleen joukkoliikenteen lippu-, maksu- ja informaatiojärjestelmäpalveluita.
Päivitetyn sopimuksen mukaan Lappeenrannan seudun joukkoliikenteen alue siirtyy kokonaisuudessaan käyttämään Waltti-palvelujärjestelmää 2.6.2025 alkaen. Tämä tarkoittaa sitä, että Imatralla käytössä ollut Ridangon iLippu lippu- ja maksujärjestelmän käyttö päättyy 1.6.2025, kertoo Lappeenrannan seudun joukkoliikennepäällikkö Terhi Koski.
− Seudullisen matkustamisen, maksamisen ja asiakasinformaation parantamiseksi sekä päällekkäisistä lippu- ja maksujärjestelmäkustannuksista luopumiseksi on tarkoituksenmukaista siirtyä koko seudullisella alueella saman lippu- ja maksujärjestelmän käyttöön.
Imatralla siirrytään Waltin palveluiden käyttöön kesäaikataulukauden alusta 2.6.2025 alkaen. Ridangon järjestelmän käytön päättyessä, myös iLippu-tuotteiden käyttö Imatran paikallisliikenteessä lakkaa. iLippu-verkkokaupasta ei voi ostaa tuotteita enää 2.6. alkaen, vaan lipputuotteiden ostot siirtyvät Waltin verkkokauppaan.
iLippu-asiakkaat voivat asioida Imatran kaupungintalon asiakaspalvelupisteessä perustamassa uuden asiakkuuden Walttiin.
– Kun iLippu-asiakas käy Imatralla perustamassa Waltti-asiakkuuden, tarkastetaan samalla hänelle mahdollisesti siirrettävät ja hyvitettävät tuotteet.
Asiakkaan vaihtaessa iLippu-asiakkuuden Walttiin, asiakas saa Jouko-matkakortin veloituksetta. Muissa tapauksissa matkakorteista peritään hinnaston mukainen maksu. iLippu-tuotteita voidaan siirtää tai hyvittää asiakkaille 31.8.2025 saakka.
Imatran busseihin tulevat myös uudet ajoneuvo- ja rahastuslaitteet 2.6.alkaen. Asiakasinformaatio muuttuu myös yhtenäiseksi muun Lappeenrannan seudun joukkoliikenteen kanssa.
− Imatran bussit kartalla ja Google maps jäävät pois. Tilalle tulee Jouko-reittiopas sekä Jouko-sovellus staattisen aikataulutiedon, reaaliaikatiedon sekä tiedotteiden osalta käyttöön, kun se on teknisesti mahdollista, sanoo Koski.
Lähimaksutapa jatkuu Imatralla – Lappeenrannassa ja Lappeenranta-Imatra seutuliikenteessä käyttöön 2026 alussa
Imatralla on ollut nykyisessä järjestelmässä käytössä kontaktiton cEMV-lähimaksaminen. Tämä maksutapa Imatralla D-vyöhykkeellä jatkuu edelleen myös Waltin myötä.
Lappeenrannan joukkoliikenteessä ja Lappeenranta-Imatra seutuliikenteessä cEMV-lähimaksaminen otetaan käyttöön 1.1.2026, jonka jälkeen lähimaksutapa on käytössä koko Lappeenrannan seudun joukkoliikenteen alueella.
Lähimaksulla ostettu lippu on aina edullisempi kuin kuljettajalta ostettu lippu. Pankkikortin lähimaksamisessa asiakkaalle tulee myös niin sanottu kattohintaetu eli järjestelmä veloittaa parhaan hinnan asiakkaan jokaiselle matkalle, kertoo Koski.
– Kun matkustaja käyttää kortin laitteen päällä, se laskee asiakkaan käyttöjen perusteella, kuinka monta kertaa milläkin ajanjaksolla sitä on käytetty ja mikä on asiakkaalle edullisin lipputuote.
Lippu- ja maksujärjestelmän muutoksista ja vaikutuksista tiedotetaan kuntalaisia ja muita sidosryhmiä tarkemmin kevään aikana. Lappeenrannan seudun joukkoliikenne pahoittelee muutoksesta mahdollisesti aiheutuvaa haittaa tai vaivaa.
90 päivän kesäkausilipun myynti- ja käyttöaika pidentyy Imatran järjestelmävaihdoksen ajankohdan vuoksi
Lappeenrannassa jo totuttuun 90 päivän kesäajan kausilippuun tulee pidennetty myynti- ja käyttöaika. Myyntiaika on tavallisesti toukokuun ajan, mutta nyt Imatran siirtyessä Waltti-järjestelmään myyntiaikaa on pidennetty 15.6.2025 saakka koko Lappeenrannan seudun joukkoliikennealueella. Käyttöaika pitenee myös syyskuussa, sanoo Koski.
− Kesälipun käyttöaikaa pidennetään 30.9.2025 asti, jotta Imatran lippu- ja maksujärjestelmän vaihdoksesta aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa asiakkaille.
Lappeenrannan seudun joukkoliikenteen kausituotteista 90 päivän kausituotteet ovat myynnissä pääsääntöisesti kesälippuina. 90 päivän kausituotetta voidaan mahdollisuuksien mukaan käyttää myös joskus esimerkiksi kampanjoissa. Asiakasryhminä lipputuotteissa ovat aikuiset, lapset 7-16 vuotta, opiskelijat sekä seniori 65 + tai eläkeläinen.
90 päivän kausituotteen voi ostaa iLippu verkkokaupasta 1.5.2025 – 1.6.2025 välisenä aikana, mutta sitä ei voi ottaa käyttöön Ridangon iLippu lippu- ja maksujärjestelmässä. Toukokuussa 2025 ostetun 90 päivän kausituotteen voi siirtää Waltin lippu- ja maksujärjestelmän matkatilille Imatran asiakaspalvelupisteessä veloituksetta.
Lappeenrannassa kesälipun voi ostaa Waltti-verkkokaupan lisäksi Winkin, Joutsenon kirjaston, ja Aalefin asiakaspalvelupisteistä.
Lisätietoja:
Terhi Koski, joukkoliikennepäällikkö
Puh. 040 651 5599, terhi.koski@lappeenranta.fi