Suosikit

Lappeenrannalle ja Imatralle tulossa yhteinen joukkoliikennealue

JULKAISTU 16.2.2023, 12.00

Lappeenranta ja Imatra ovat neuvotelleet yhteisen seudullisen joukkoliikennealueen perustamisesta. Käytännössä se tarkoittaa, että yksi toimivaltainen viranomainen vastaa joukkoliikenteen järjestämisestä niin Lappeenrannan ja Imatran kaupungeissa kuin niiden välillä.

Neuvotteluissa on nyt suunniteltu yhteisen joukkoliikenteen kustannusjaoista ja isäntäkuntamallista.

Isäntäkuntana toimisi bussiliikenteen järjestelyissä Lappeenranta. Toiminnasta vastaisi uusi joukkoliikennelautakunta, jossa jäseniä olisi viisi. Näistä kolme tulisi Lappeenrannasta ja kaksi Imatralta. Kumpikin kaupunki maksaa vain omat joukkoliikennekustannuksensa ja tekee oman budjettinsa mukaisesti lautakunnalle esityksen kaupunkinsa joukkoliikenteen palvelutasosta.

– Tarve joukkoliikenteen määrään ja aikatauluihin määritellään edelleen kaupungeissa, mutta hallinnolliset päätökset näistä tekee isäntäkunta eli Lappeenranta, Imatran kaupungininsinööri Päivi Ala-Vannesluoma selkeyttää suunnitelmia.

Kaupunkien välisestä liikenteestä Imatra maksaa 40 prosenttia ja Lappeenranta 60 prosenttia.

– Tämä kulujako on jaettu sen perusteella, miten välillä on matkustajia eri kaupungeista. Lappeenrannan painottunut osuus johtuu siitä, että lappeenrantalaiset käyttävät enemmän väliä Lappeenrannan keskusta-Joutseno, kaupungininsinööri Olli Hirvonen Lappeenrannasta kertoo.

Kulujako tarkistetaan vuoden välein. Hallintokulut jakautuvat asukasmäärän mukaan.

Kolmesta yhteen järjestäjään

Tällä hetkellä Imatra─Lappeenranta-seudulla joukkoliikennettä järjestää kolme toimivaltaista viranomaista eli Lappeenrannan ja Imatran kaupungit sekä Kaakkois-Suomen ELY-keskus. ELY-keskus järjestää tällä hetkellä kaupunkien välisen liikenteen.

ELY-keskus on ilmoittanut, että se ei enää aio käyttää optio-oikeutta kaupunkien välisen liikenteen järjestämisestä.

Seudullinen joukkoliikennealue yhtenäistäisi ja yksinkertaistaisi palvelua

Jatkossa seudullinen joukkoliikennealue mahdollistaisi yhtenäiset lippu-, maksu- ja informaatiojärjestelmät koko alueella. Lisäksi se yksinkertaistaisi hankintoja, aikataulujen yhteensovittamista sekä viestintää ja markkinointia.

Seudullisella joukkoliikennealueella maksaminen helpottuu ja matkustaminen on sujuvampaa.

Myös esimerkiksi LAB-ammattikorkeakoulun ja LUT-yliopiston saavutettavuutta Imatralta voidaan parantaa, kun koko liikenne on yhden viranomaisen vastuulla.

Edellytyksenä vielä päätökset ja lakimuutos

Yhteisen joukkoliikennealueen perustaminen edellyttää muutosta liikennepalvelulakiin, koska toimivaltaiset viranomiset on määriteltävä uudelleen.

Tavoitteena on, että lakimuutos voitaisiin saada voimaan 1.1.2024.

Suunnitelmat ovat linjattavana Imatran kaupunkikehityslautakunnassa 21.2. ja seuraavana päivänä 22.2. Lappeenrannan kaupunkikehityslautakunnassa. Sen jälkeen asiasta päättävät vielä kaupunginhallitukset ja kaupunginvaltuustot.

Aiheesta on tiedotettu ensimmäisen kerran kesällä 2022.

Lisätietoja:

Lappeenranta

Olli Hirvonen, kaupungininsinööri
Puh: 040 6701566, olli.hirvonen@lappeenranta.fi

Imatra
Päivi Ala-Vannesluoma, kaupungininsinööri
Puh: 020 617 4418,  paivi.ala-vannesluoma@imatra.fi