Suosikit

Usein kysyttyä Imatran joukkoliikenteestä

Millä tavoin Imatran paikallisliikenteen lipun voi maksaa?

Bussilipun voi maksaa ladattavalla iLippukaupan matkakortilla, pankkikortilla, mobiilisovelluksella ja käteisellä.

iLipulla on kaksi maksutapaa: voit ladata matkakortille rahaa ja maksaa sillä lipun, tai voit ostaa iLipulle kerta- tai kausilipun. Voit myös tilata lipun sähköpostiisi iLipun kautta. Sähköpostilipussa on QR-koodi, jonka skannaat auton kortinlukulaitteella.

Millaisia lippuja Imatran paikallisliikenteen linja-autoihin voi ostaa?

Myynnissä on kertalippuja sekä kausilippuja 1–14 vuorokauden sekä 30 ja 90 vuorokauden ajaksi.

Millä tavoilla kertalipun voi ostaa Imatralla?

Kertalipun voi ostaa autosta käteisellä tai pankkikortilla autosta, iLipulla tai PayIQ-sovelluksella.

iLippukaupasta ostettu lippu voidaan toimittaa myös sähköpostiin. Sähköpostilipussa on QR-koodi, joka näytetään bussissa lukijalaitteelle. Lukijalaite tunnistaa, mikäli samaa koodia yritetään käyttää lyhyen ajan sisällä useaan kertaan.

Sähköpostiin voi ostaa kerta- ja 1-14 vuorokauden lippuja. 

Millä tavoilla kausilipun voi ostaa Imatralla?

Kausilipun voi ostaa iLippu-matkakorttiin.

Milloin lipun voimassaolo alkaa Imatralla?

Matkakortille ladatun lipun voimassaolo alkaa, kun näytät lippua kortinlukijalle ensimmäisen matkan alussa.

Kortillani on monta erilaista lippua, missä järjestyksessä liput tulevat käyttöön?

Imatran järjestelmässä tuotteille ei ole määritelty etusijaa, joten kortinlukija etsii vanhimman lipun ja ottaa sen käyttöön.

Esimerkkitapaus: Sinulla on marraskuussa ostettuja kertalippuja ja ostat joulukuussa kuukausilipun, niin ensin kortinlukija ottaa kortilta ensin kertaliput.

Mihin asti lippuni on voimassa?

Matkakortin saldon tai kausilipun voimassaoloajan voi tarkistaa rekisteröitymällä käyttäjäksi ilippu.fi-sivulla. 
Jos lipun voimassaolo on esimerkiksi 1.3.-31.3.2024, viimeinen päivä, milloin lipulla voi matkustaa, on 30.3.2024

Korttini katosi, mitä teen?

Jos olet rekisteröitynyt lippukauppaan tai tiedät kortin numeron, voit hoitaa asian helposti. Lippu on tallennettu järjestelmään ja sen voi siirtää toiselle kortille. Ota yhteyttä asiakaspalvelu@imatra.fi. Koululaiskorteissa yhteys otetaan oman koulun koulusihteeriin.

Maksaako uusittu kortti?

Uusitun kortin hinta on viisi euroa, jos iLippu-kortti on kadonnut tai sitä ei ole hoidettu hyvin tai sitä on tahallaan rikottu. Jos kortti on vioittunut muusta syystä, voit vaihtaa sen ilmaiseksi kaupungintalon asiakaspalvelussa.

Voiko yhdellä kortilla matkustaa koko perhe?

Ei, sillä kortti on aina henkilökohtainen.

Voiko vaihtaa toiseen bussiin samalla lipulla?

Kertalipulla voi vaihtaa haluamalleen linjalle tunnin kuluessa ensimmäisen matkan aloituksesta.

Miksi en päässyt bussin kyytiin? 

Muistathan antaa pysähtymismerkin ajoissa halutessasi pysäkiltä kyytiin.

Olitko "oikealla" pysäkillä? Imatralla matkustajia ei oteta kyytiin menomatkalla, jos he ovat menossa eri suuntaan. Päätepysäkillä on tyhjennettävä auto matkustajista, eikä matkustajia voi jättää autoon turvallisuuden takia. Kuljettajilla on päätepysäkeillä mahdollisuus pitää muutaman minuutin tauko. Tämä on todettu lisäävän työssä jaksamista ja työ hyvinvointia. 

Oliko matkakortillasi arvoa tai voimassa oleva kausilippu? Matkustusoikeus on vain niillä, joilla on voimassa oleva lipputuote matkustukseen.

Saako matkustaa koiran kanssa bussissa?

Lemmikkieläimet kulkevat maksavan asiakkaan kanssa veloituksetta Imatran paikallisliikenteessä. Pidäthän kuitenkin huolen, ettei lemmikistä aiheudu haittaa muille matkustajille.

Voiko polkupyörä olla mukana?

Polkupyöriä, potkukelkkoja tai niihin rinnastettavia kulkuvälineitä emme kuljeta Imatran paikallisliikenteessä.

Miksi ilippu.fi ei toimi kunnolla? 

Oletko kokeillut tyhjentää selaimen välimuistin? Se voisi auttaa. Jos se ei auttanut, ilmoita ongelmasta e-palautteen kautta

Voinko ottaa noutokahvin mukaan bussiin?

Syöminen ja juominen bussissa ei ole sallittua. Kiellolla pyritään huolehtimaan bussien siisteydestä.