Etusivu PalvelutEksote tiedottaa: Eksote antaa lisäohjeita asiakkailleen postin lakkoa koskien
Ajankohtaista
15.11.2019 8.20

Eksote tiedottaa: Eksote antaa lisäohjeita asiakkailleen postin lakkoa koskien

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote) pyytää asiakkaitaan ottamaan käyttöön sähköisiä asiointipalvelujaan sekä e-laskutuksen. Laskujen maksuaikaa on pidennetty ja puhelinpalvelujen sujuvuuteen on kiinnitetty huomiota. Poliklinikat ja ajanvaraustietoja lähettävät yksiköt pyrkivät tavoittamaan asiakkaansa puhelimitse ja tekstiviesteillä.

Posti- ja logistiikka-alan unionin lakko alkoi 11.11.2019. Lakko viivästyttää kirjeiden kulkua useita viikkoja ja paketteja useita päiviä.

Eksoten puhelinpalveluihin soittaneet asiakkaat ovat olleet huolissaan, etteivät saa tietoja vastaanottoajoista ja sen myötä hoito viivästyy. Myös sakkomaksuista on ollut huolta: miten asiakas todistaa, ettei ole saanut kutsua?

Eksoten toimistopalveluiden päällikkö Oona Kokkonen rauhoittelee asiakkaita.
– Päätöksistä pyritään tiedottamaan puhelimitse. Osalle asiakkaista on lähetetty tai olisi tultu lähettämään lähiviikkojen aikana kirjeitse tieto hänelle varatusta ajasta. Heihin otetaan yhteyttä puhelimitse. Varatuista ajoista lähetetään myös tietoa tekstiviestien avulla.

Eksote on jo aiemmin pyytänyt asiakkaitaan hoitamaan ajanvarauksia mahdollisimman paljon sähköisen asioinnin kautta.
– Linkki sähköiseen ajanvaraukseen löytyy Eksoten nettisivujen yläreunasta, ohjeistaa Kokkonen.

Peruutusmaksujen ja oikaisuvaatimusten kohdalla noudatetaan tapauskohtaista harkintaa.

Eksote on järjestänyt korvaavia asiointikanavia postin lakon ajaksi sekä varautuu lakkoon poikkeusjärjestelyin. Laskujen maksuaikaa on pidennetty 30 päivään ja asiakkaita kannustetaan ottamaan käyttöön e-lasku. E-laskun käyttöönotto tapahtuu omasta verkkopankkipalvelusta ja ohjeita siihen saat omalta pankkipalvelujen tarjoajaltasi. Asiakkaita pyydetään käyttämään sähköisiä asiointikanavia, sekä huomiomaan potilastietojärjestelmän päivityksestä johtuva sähköisten asiointikanavien käyttökatko.

Eksoten sähköisessä asioinnissa on käyttökatko perjantai 15.11.2019 klo 15:30 - maanantai 18.11.2019 klo 16:00 välisenä aikana. Käyttökatko koskettaa kaikkia Eksoten Asiointipalvelun toimintoja. Esimerkiksi esitietolomakkeita ei voi tuona aikana hakea Asiointipalvelun kautta. Omahoito, turvallinen viestinvälitys, sähköinen ajanvaraus, Omaolo-ajanvaraus ja tekstiviestimuistutukset eivät myöskään ole tuona aikana käytössä. Omaolo-oirearvio pysyy käytössä myös käyttökatkon aikana.

Asiakkaita pyydetään katsomaan tietojaan Omakannasta. Omakantaan tunnistaudutaan sähköisesti esimerkiksi pankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla ja sen kautta voi lukea esimerkiksi hoitoon liittyneitä kirjauksia. Palvelu löytyy osoitteesta: www.omakanta.fi


Lisätietoja:
Timo Saksela, toimitusjohtaja, p. 040 081 1996
Kristiina Kapulainen, valmiuskoordinaattori, p. 040 651 1791