Palvelut
Valitse taso

10.1.2019, Sini Mattila, Lauritsalan alueen vastuuohjaaja

Tuntivarauksilla lisää toimintaa koulupäiviin!

Suomessa Liikkuva koulu – ohjelman periaatteena on koulujen omista lähtökohdista ja tarpeista lähtevä toiminta, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että koulut ja kunnat lähtevät mukaan toiminnan kehittämiseen vapaaehtoisesti. Valitut toimintatavat ja painotukset saattavat olla hyvin erilaisia eri kouluilla. (Kämppi, K., Inkinen, V., Aira, A., Hakonen, H. & Laine, K. 2018., 89.)

Lappeenrannassakin me Liikkuvat koulut toimimme hyvin erilaisin ja monimuotoisin tavoin. Hyviä käytänteitä jaetaan toimijoiden kesken. Jokaiselle koululle on kuitenkin kehittynyt koulun omat tavat toimia esimerkiksi toiminnan lisäämisen suhteen koulupäivien aikana.

Lauritsalan koulussa hyödynnämme tuntivarausjärjestelmää, joka on toiminut koululla jo yli vuoden. Tuntivarausjärjestelmässä on koko päivän ajaksi 20 minuutin varausaikoja, jonka opettaja voi varata oman luokkansa käyttöön netissä olevasta järjestelmästä. Opettaja saa itse määrittää onko kyseessä esimerkiksi taukojumppa vai tunnin toiminnallistaminen. Koululiikunnanohjaaja ja opettaja toimivat moniammatillisessa yhteistyössä sopiessaan toiminnasta yhdessä.

Liikkeen lisääminen koulussa vaatii usein muutoksia niin koulun säännöissä ja tiloissa kuin asenteissa ja arvoissakin. Pohjimmiltaan Liikkuvassa koulussa on kyse koulun toimintakulttuurin muutoksesta. Tutkimuksen mukaan henkilökunta on kokenut Liikkuvan koulun edistävän erityisesti yhteisöllisyyttä. Myönteiset kokemukset lisäävät usein sitoutumista ja halua osallistua koulun toimintatapojen muuttamiseen. Kehityksessä koko henkilökunnan osallisuus on tärkeää! (Kämppi, K. ym. 2018., 93)

Liikkuva koulu Lauritsala.jpg

Lauritsalan koulun alueella toiminta tuntivarausten suhteen on jo hyvin vakiintunutta. Varauksia syntyy päivittäin ja opettajat hyödyntävät liikunnanohjaajia monenlaisissa tehtävissä. Liikunnanohjaajan läsnäolo mahdollistaa muun muassa ryhmän jakamisen ja sitä kautta oppitunnin monipuolistamisen. Toiminnan omaksumiseen on mennyt oma aikansa, mutta onnistuneen järjestelmän luomiseen isona apuna on ollut Liikkuvalle koululle ominainen toimintakulttuuri sekä henkilökunnan osallistuminen sen kehittämiseen omanlaiseksi ja koululle sopivaksi.

Lauritsalan alueen koululiikunnanohjaaja Henna jakoi lukijoille oman esimerkin toiminnallisesta tuntivarauksesta, jossa toteutettiin tehtävärataa:

Tehtäväradan tarkoitus on tuoda liikettä tunnille, mutta samalla hyödyntää tunnin sisältöä. Esimerkiksi matematiikassa pidettävät kertotauluradat ovat olleet hyvin onnistuneita. Radan voi suorittaa tietyllä liikkumistavalla ja rata sisältää erilaisia esteitä ja tehtäviä, jotka suoritetaan. Radan lopussa on kertotaululasku. Laskun suoritettua käydään laskun tulos näyttämässä tulosketjusta. Ketjun voi tehdä kartioista maahan, joista jokainen kartio on sovitun kertotaulun tulos. Tulosketju auttaa monia konkreettisesti näkemään ja havainnoimaan kertotaulua.

Miten muissa Liikkuvissa kouluissa toimitaan tai millaisia järjestelmiä teillä on? Toimintatapojen jakaminen on loistava tapa ”parastaa” hyviä ideoita!

Terveisin

Sini, Henna ja Samu

21.12.2018, Jonna Haapiainen, Sammonlahden alueen vastuuohjaaja

SAMMONLAHDEN ALUEEN TERVEISET

On vilinää, melskettä, helinää helskettä...
Näin voisi kuvata myös meidän koululiikunnanohjaajien syksyä. Kovasti on kouluissa touhuttu ja liikutettu oppilaita ja henkilökuntaa.

Meidän Sammonlahden alueella on kuusi koulua. Sammonlahden, Lavolan, Kuusimäen, Skinnarilan, Lappeen ja Korkea-ahon koulut, joissa jokaisessa toimii koululiikunnanohjaaja. Ainoastaan Lappeen koululla on edellisenä vuonna ollut oma koululiikunnanohjaaja, kaikille muille kouluille koululiikunnanohjaaja on tullut uutena tuttavuutena. Olemme kiitollisia kuinka hyvin meidät on otettu osaksi työyhteisöä. Tilanne on ollut kaikille uusi, varmasti totuttelemista vaatinut kaikilla kouluilla. Pikkuhiljaa olemme löytäneet paikkamme osana työyhteisöä ja nautimme suuresti koulujen moninaisesta henkilöstöstä.

Kouluissa on hyviä toimintamalleja lasten liikunnan lisäämiseksi.

Yksi niistä on välkkäritoiminta. Innokkaimpia oppilaita koulutetaan kahden tunnin koulutuksella ohjaamaan liikuntaa muille koulun oppilaille. Jokaisella pienryhmällä on viikoittainen ohjausaika, jolloin he ohjaavat itse suunnitellun tuokion muille oppilaille. Tämä toimii monella koululla erinomaisesti ja osalla kouluista välkkäritoimintaa on aloiteltu. Niin ohjaajat kuin osallistuvat oppilaat ovat motivoituneita.


Välkkärit suunnittelevat myös tapahtumia kouluun, kuten tämänsyksyinen suunnistustapahtuma Lappeen koululla. Lappeenrantalaiset suunnistusseurat RaKas ja Riento olivat tapahtumassa mukana ja 4-6 lk. oppilaat suunnistivat koulun lähiympäristössä käyttäen emitejä. Tapahtuma oli kaikin puolin erinomainen ja oppilaat pääsivät tutustumaan suunnistukseen uudella tavalla.

liikkuva koulu kädet.jpgSuuren suosion saavuttanut tanssivälkkä vetää porukkaa joka viikko tanssimaan niin eskarilaisia, oppilaita kuin henkilökuntaa. Joulun alla välkkärit tarjosivat taukoliikuntaa luokille ilmestyen ikkunoihin liikuttavien lappujen kanssa. Sammonlahden yläkoulussa välkkärit ovat järjestäneet menestyksekkään sählyturnauksen, josta voiton vei Makkarat -joukkue ja ruokalassa on nähtävissä voittajien pokaali. Välkkärit myös huolehtivat toiminnallisen siestan jälkeen välineet paikoilleen.

Tänä syksynä liikuntaneuvonta on isossa roolissa. Oppilaille tarjotaan mahdollisuutta henkilökohtaiseen liikuntaneuvontaan, joka aloitetaan asiakkaan haastattelulla. Haastattelusta edetään nuoren toiveiden mukaisesti, joko etsitään yhdessä kiinnostava laji nuorelle, tehdään henkilökohtainen kuntosali- tai liikuntaohjelma, kuntoutetaan tai liikutaan viikoittain nuoren kanssa pelaillen tai lenkkeillen. Asiakkaita meillä onkin syksyllä ollut mukavasti, mutta kovasti toivotaan niitä lisää.

liikkuvakoulu tavarat.jpgKouluissa toimii erilaisia liikunnallisia kerhoja. Kerhotoiminta onkin kasvanut kouluissa. Uusia kerhoja on aloitettu alakouluilla syksyllä ja tammikuussa jokaisessa Lappeenrannan koulussa alkaa motoriikkakerho, joka tukee ja vahvistaa lapsen motorisia taitoja.

Oppituntien toiminnallistaminen näkyy viikoittain työssämme. Käymme oppitunneilla vetämässä pieniä taukojumppia, haasteita ja sisällytämme opetettaviin aiheisiin liikunnan, kuten kertolaskuja, sanaluokkia liikkuen.

Henkilökunnalle liikuntaa on tarjottu viikoittain. Erilaisia ryhmäliikunta tuokioita, kuten nopeatempoinen kuntopiiri, selän hyvinvointi ja venyttely. Syksyllä tehtiin myös kysely jossa kartoitettiin henkilökunnan toiveita tarjottavan liikunnan suhteen. Tämän kyselyn perusteella tarjotaan henkilökunnalle heille sopivia liikuntamuotoja heille sopivaan aikaan.

Joulu ja joululoma lähestyy ja on aika rauhoittua ja rentoutua oman perheen kanssa sekä kerätä voimia uuteen vuoteen 2019. On myös aika kiittää teitä oppilaat, teette työstämme yllätyksellistä, monipuolista ja iloista. Teidän kanssanne on ollut upeaa kulkea ja liikkua tämä syksy. Todella hienoa huomata liikunnallinen innostus ja onnistumiset.
Te lasten vanhemmat olette todella tärkeässä roolissa lasten liikkumisessa. Toivommekin teiltä kannustusta ja intoa liikkua lastenne kanssa jatkossakin. Joulun aikaan kun useat lomailee onkin loistavaa aikaa liikkua yhdessä perheenä.

Vuoden vaihteessa liikutamme lähikouluilla (ympäri Lappeenrantaa!) lapsia ja perheitä, tarkemman ohjelman näet tästä.

Tervetuloa mukaan!

Intoa puhkuen,
Jonna, Anni ja Juho

17.12.2018, Elina Herttuainen, koulufysioterapeutti

Fysioterapia osana Liikkuva koulu -tiimiä

Aiemmassa blogikirjoituksessa kerroimme millainen on liikunnanohjaajan työpäivä koululla. Osana koulujen Liikkuva koulu -tiimiä työskentelee myös fysioterapeutti. Koulufysioterapeutin tehtävänä on kehittää fysioterapeuttien roolia kouluilla sekä ohjata harjoittelussa olevia fysioterapeuttiopiskelijoita. Opiskelijat pyrkivät koulupäivien aikana edistämään oppilaiden terveyttä yhdessä liikunnanohjaajien kanssa. Lisäksi fysioterapian tavoitteena on pyrkiä ennalta ehkäisemään syntyviä vammoja ja terveyshaittoja.
Fysioterapia kouluilla tarkoittaa muun muassa vastaanottotoimintaa, yksilö- ja ryhmänohjausta, esimerkiksi liikuntatunneilla mukana oloa ja terveyden edistämistä tietoa lisäämällä sekä oppilaille että opetushenkilöstölle esimerkiksi ”Someniska-aiheisilla” luennoilla.

Seuraavaksi kerromme esimerkin koululiikunnanohjaajan ja fysioterapiaopiskelijan yhteistyöstä Voisalmen koululla.

Liikkuva koulu.jpg ”Olen Milja, ja toimin koululiikunnanohjaajana Voisalmen alakoululla. Työni alkoi tänä syksynä Liikkuva koulu- hankkeen mahdollistamana. Tämän lukuvuoden aikana tarkoitukseni on tarjota liikuntaa koulun oppilaille, henkilökuntaa unohtamatta, esimerkiksi järjestämällä liikuntatapahtumia ja –haasteita, sekä toiminnallistamalla oppitunteja muun muassa taukojumppien avulla. Pyrin luomaan uutta liikuntakulttuuria koulumaailmaan korostamalla sitä, että liikkua voi muuallakin kuin liikuntatunnilla.”

”Nimeni on Henkka ja olen fysioterapeuttiopiskelija Saimaan ammattikorkeakoulusta. Suoritan kolmatta ammatillista harjoitteluani Voisalmen koulun harjaantumisopetuksessa. Harjoittelujaksoni suurimpana tavoitteena on oppilaiden terveyden edistäminen ja fysioterapian tuominen harjaantumiskoulun arkeen yksilöjä ja ryhmiä ohjaten. ”


Olemme toimineet yhteistyössä erilaisten liikunnallisten tempausten ja tapahtumien merkeissä esimerkkinä liikunnallinen Kimble ja harjaantumiskoulua varten suunniteltu Liikuntabingo. Koska liikunnanohjaajan sekä fysioterapiaopiskelijan toimenkuvat koulumaailmassa ovat vielä uusia, toiselta saatu tuki ja ideat ovat olleet tervetulleita. Vaikka molemmat työskentelevät melko samanlaisten asioiden äärellä, näkökulmat asioihin ovat monesti erilaisia ja täydentävät toisiaan.
Miksi koemme koululiikunnanohjaajan ja fysioterapeutin työn tarpeellisena lisänä koulumaailmaan? Lasten vapaa-ajan liikkumattomuuden lisääntyessä on tärkeää, että liikkuminen tuodaan osaksi lasten arkea kouluympäristössä. Koululiikunnanohjaajan ja fysioterapeutin yhteistyö mahdollistaa lasten ja nuorten kokonaisvaltaisemman huomioimisen, jolla on tärkeä rooli hyvinvoinnin edistämisessä ja esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinvammojen ennaltaehkäisemisessä. Yhteistyön myötä oppilas saa myös esimerkiksi liikuntaneuvonnassa yksilöllisempää ohjausta.

Terveisin
Koulufysioterapeutti Elina Herttuainen
Koululiikunnanohjaaja Milja Luukkonen
Fysioterapeuttiopiskelija Henri Uotila

29.11.2018, Anna Virtanen, Kesämäen alueen vastuuohjaaja

Heippa,

Etelä-Karjalan koululiikunnanohjaajat ovat taas yhdistäneet voimansa ja tehneet alakouluille liikunnallisen joulukalenterin, josta voi ammentaa taukoliikuntavinkkejä myös jatkoon. Luukkujen videot ovat lyhyitä ja taukoliikunnat eivät kestä montaa minuuttia, joten suositellaan lämpimästi kaikkia hyödyntämään tätä.

Terveisin

Etelä-Karjalan koululiikunnanohjaajat


Linkistä aukeaa lauantaina 1.12 joulukalenterin ensimmäinen luukku: Joulukalenteri

Esimakua joulukalenterista alla olevasta videosta:

23.11.2018, Karoliina Ahtiainen, Joutsenon alueen vastuuohjaaja

Lappeenrannan Liikkuvat koulut – tervetuloa seuraamaan meidän liikuttavaa arkea!

Miltä kuulostaisi ajatus siitä, että kaupungin jokaisessa peruskoulussa toimisi liikunnanohjaaja?


Lappeenrannassa tämä on täyttä totta. Vuonna 2016 koululiikunnanohjaajakokeilu lähti käyntiin muutamalla Lappeenrannan koululla, seuraavana lukuvuonna (2017 - 2018) ohjaajia oli jo lähemmäs kymmenen ja tänä lukuvuonna (2018 - 2019) meitä on viisitoista koululiikunnanohjaajaa, sekä koulufysioterapeutti toimimassa ympäri kaupunkia. Liikunnanohjaajien palkkaamisen on mahdollistanut valtion Liikkuva koulu –ohjelman avustus.


Lappeenranta on jaettu viiteen koulualueeseen: Kimpisen, Kesämäen, Lauritsalan, Joutsenon ja Sammonlahden alueet. Jokainen Lappeenrannan peruskoulu kuuluu johonkin näistä alueista ja jokaisella koululla liikunnanohjaajien toiminta on viikoittaista.


Millainen on koululiikunnanohjaajan työpäivä? liikkuvakoulu ohjaajat.JPG


Ensisijainen koululiikunnanohjaajan työn tavoite on lisätä aktiivisuutta ja liikettä oppilaiden koulupäivään. Keinoja tähän ovat esimerkiksi oppituntien taukojumpat, oppituntien toiminnallistaminen, välituntiliikunnat, liikuntaneuvonta, liikuntakerhot, oppimisympäristöjen muokkaaminen liikunnallisiksi, liikuntatapahtumat, -kampanjat ja -kilpailut. Usealla koululla myös opettajia ja koulun henkilökuntaa liikutetaan erilaisilla työhyvinvointijumpilla!


Miksi ja kenelle kirjoitamme blogia?


Meidän laaja, koko kaupungin kattava, tekeminen kiinnostaa monia muita kaupunkeja ja haluamme tämän blogin avulla esitellä toimintaamme kaikille. Tietysti toivomme, että blogia lukisivat lappeenrantalaiset, kuten liikkuvien koulujen vanhemmat. Blogin kautta esittelemme Liikkuva koulu -tiimiä ja toimintaa eri kouluilla. Toiveita blogitekstien aiheista otamme ilomielin vastaan!
Ohjaustiimin yhteystiedot löytyvät kaupungin: Liikkuva koulu –sivuilta.


Hyppää kyytiin ja lähde seuraamaan, miten pyörät pyörivät meidän liikkuvilla kouluilla!


Seuraava blogi julkaistaan viikolla 48 ja aiheena on toiminnallinen joulukalenteri.

- Karoliina