Etusivu PalvelutLappeenrannan oppilaille menestystä Innokas 2018 -robotiikkakilpailussa
Ajankohtaista
17.5.2018 14:30

Lappeenrannan oppilaille menestystä Innokas 2018 -robotiikkakilpailussa

Lappeenrannan peruskoulut menestyivät upeasti ohjelmointitaitojen Innokas -robotiikkakilpailussa, joka järjestettiin 14.–16.5.2018 Tampereen Pirkka-hallissa.

Kuva 1 Kesämäen oppilaat_352x264.jpgInnokas-robotiikkaturnauksessa perusopetuksen oppilaat kisaavat useissa eri lajeissa, kuten robottien välisessä sumopainissa, pelastusrobotin rakentamisessa sekä tanssi- ja teatterisarjassa, jossa robotit ja ihmiset esiintyvät yhdessä. Freestyle-sarjassa rakennetaan ja ohjelmoidaan robotiikkaan tai automaatioon liittyvä vapaamuotoinen kilpailutyö. Kisoissa oppilaiden töitä pääsee kokeilemaan ja ne saavat ansaitsemansa huomion.

Freestyle extreme -sarjassa voiton vei Kesämäen yläkoulun joukkue. Kesämäen joukkue voitti freestylen myös viime vuonna. Tämän vuoden voittajajoukkueen Eetu Pakkanen ja Visa Kovanen rakensivat kasvihuoneen, jonka he ohjelmoivat pitämään huolta kasvista.

– Laite pumppaa kasville vettä ja tarkkailee lämpötilaa sekä maaperän kosteutta ja jäljellä olevaa vesimäärää. Data tuli tietokoneen näytölle. Kasvihuoneen elektroniikka pohjautui arduinolle, vesipumppu oli 3d-tulostettu ja led-valonauhat valaisivat kasvihuoneen, Kovanen kertoo.

Kesämäen joukkueen opettajan Olga Wolkoffin mukaan työn toteuttamiseen kului noin sata tuntia.

Kuva 2 Kimpisen oppilaat_264x352.jpg– Idea kasvihuoneen tekemiseen syntyi, kun toinen oppilaista oli nähnyt sattumalta videon kokeista kasvien kanssa. Pojat kehittivät ideaa kilpailun teemaan, tulevaisuuden taitaja, sopien automatisoiduksi kasvihuoneeksi.

Lappeenranta sai Freestyle extreme -sarjassa kaksoisvoiton, sillä toiselle sijalle ylsi Kimpisen yläkoulun joukkue, johon kuuluivat Joni Lehti, Veikka Kotoneva, Antti Remsu, Yasemin Gevanci, Vilma Mykrä, Alina Vesterinen ja Teresa Kukko. Kimpisen joukkueen työnä oli puusta rakennettu arcade-pelikone. Sen sisällä on tietokone, johon joukkue ohjelmoi oman tennispelin.

Menestystä saavutettiin myös freestyle maker -sarjassa. Joutsenon alakoulun oppilaat Jere Jokinen ja Ilona Laivamaa sijoittuivat toiselle sijalle Micro:bitillä toteutetulla leikinarvontakoneellaan.

Lappeenrannasta oli kisoissa tänä vuonna ennätysmäärä osallistujia. Edustus oli kaikissa kisalajeissa, myös sumopainissa ja tanssisarjassa.

Seuraava valtakunnallinen Innokas -robotiikkakilpailu käydään Lappeenrannassa Skinnarilan kampuksella 13.–15.5.2019. Tapahtumaan osallistuu yli 500 kisailijaa eri puolilta Suomea ja naapurimaista. Kesämäki tavoittelee kisassa kolmatta peräkkäistä freestyle-mestaruutta.

Robotiikkakilpailuun voivat osallistua kaikki peruskouluikäiset, esimerkiksi koulun tai kerhon kautta. Kisalajien esittelyt ja säännöt löytyvät Innokas-verkoston verkkosivustolta.

Kuva 3 Joutsenon oppilaat_kuva Petja Pyykkönen_352x264.jpgKuva 1: Kesämäen joukkueen Eetu Pakkanen ja Visa Kovanen valmistelevat kasvihuonetta kisaa varten. Työtä tarkkailevat opettaja Olga Wolkoff ja lehtori Jouni Könönen (Saimaan AMK). Kuvaaja: Petja Pyykkönen, Saimaan mediakeskus.

Kuva 2: Kimpisen koulun joukkueen arcade-tennispeli oli erittäin suosittu kisojen yleisön joukossa. Kuvaaja: Petja Pyykkönen, Saimaan mediakeskus.

Kuva 3: Freestyle maker -sarjassa toiseksi sijoittuivat Joutsenon alakoulun oppilaat Jere Jokinen ja Ilona Laivamaa (oik.). Kuvaaja: Petja Pyykkönen, Saimaan mediakeskus.


Lisätietoja:

Jukka Lehtoranta
projektikoordinaattori
Saimaan mediakeskus
jukka.lehtoranta@lappeenranta.fi
p. 040 357 6695

Olga Wolkoff
aineenopettaja
Kesämäen koulu
olga.wolkoff@lappeenranta.fi
p. 040 757 8086