Etusivu PalvelutEksote tiedottaa: Uudistettu Eksoten asiointipalvelu avataan 22.11. – käyttökatko alkaa 17.11. klo 7
Ajankohtaista
14.11.2017 9:00

Eksote tiedottaa: Uudistettu Eksoten asiointipalvelu avataan 22.11. – käyttökatko alkaa 17.11. klo 7

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote) uudistaa entisen Hyvis-palvelun. Samalla sähköisen palvelun nimi muuttuu Eksoten asiointipalveluksi. Uusi palvelu on käytettävämpi ja ulkoasultaan mukavampi.

Eksoten asiointipalvelun käyttöönottoon liittyvä katko alkaa pe 17.11. klo 7.00 ja päättyy ke 22.11. klo 12.00. Katkon aikana entinen Hyvis-palvelu siirtyy kokonaan uudistettuun ympäristöön.

Käyttökatkon aikana Eksoten sähköiseen asiointipalveluihin ei pääse kirjautumaan eli lomakkeiden täyttö ja viestien lukeminen ei ole mahdollista. Ajanvarauspalvelu toimii katkon aikana vanhassa Hyvis-ympäristössä ja palveluun pääsee kirjautumaan, mutta käytössä saattaa esiintyä hitautta.

Sähköisen asioinnin käyttökatko vaikuttaa myös laboratoriovastausten välittämiseen. Katkon 17.–22.11. aikana valmistuneet laboratoriotulokset eivät näy asiointipalvelussa katkon jälkeen. Tulokset alkavat kertyä palveluun vasta uudistuksen jälkeen.

Katkon aikana Marevan-annostuksia ei voi katsoa Eksoten asiointipalvelussa. Potilaille, jotka ovat tarkastelleet tulosta ja annostustaan Hyviksessä, lähtee käyttökatkon aikana Marevan-annostuksesta ekirje. INR-itsesäätelijöihin (tekstiviestipotilaat) katko ei vaikuta. Käyttökatkon alettua Papa-lausunnnot eivät siirry Eksoten asiointipalveluun. Papa-lausunnot lähetetään katkon aikana ja sen jälkeen ekirjeenä asiakkaille toistaiseksi.

Eksoten asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Asiointipalveluun pääsee Eksoten verkkosivujen etusivulta www.eksote.fi > Eksoten asiointipalvelu.

– Kun katkon jälkeen kirjaudut Eksoten asiointipalveluun ensimmäistä kertaa, tarkasta ja päivitä yhteystietosi sekä hyväksy uuden palvelun käyttöehdot ja sähköisen asioinnin sopimus. Sen jälkeen pääset tutustumaan uudistettuun palveluun, IT palvelupäällikkö Riitta Lehtonen ohjeistaa.

Uuteen asiointipalveluun siirtyvät kaikki terveydenhuollon ammattilaisen kanssa käydyt viestit. Sen sijaan vanhassa järjestelmässä täytetyt lomakkeet jäävät vanhaan järjestelmään, eivätkä ne siirry uuteen asiointipalveluun.

– Jos olet menossa vastaanotolle ja täyttänyt esimerkiksi esitietolomakkeen vanhassa järjestelmässä, niin täytä lomake uudestaan uudessa palvelussa ennen vastaanotolle menoa, Lehtonen kehottaa.

Maksuttomassa Eksoten asiointipalvelussa voi hoitaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita ja varata ajan esimerkiksi hyvinvointiasemille tai laboratorioon vuorokauden ajasta riippumatta. Asiointipalvelussa ei voi tarkastella tai uusia omia reseptejään, vaan ne näkyvät valtakunnallisessa kanta.fi-palvelussa.

– Eksoten uudistetussa asiointipalvelussa löydät tutut sähköiset palvelut sekä uusia palveluja entistä selkeämmässä ja helppokäyttöisemmässä muodossa. Asiointipalvelun etusivulta löytyvät kaikki asiakkaalle tulleet uusimmat viestit ja lomakkeet sekä tietoa palveluista. Iso parannus on se, että Eksoten asiointipalvelua voi käyttää helposti myös mobiililaitteilla, Lehtonen kertoo.

Eksoten asiointipalvelu toimii selaimella responsiivisesti eli palvelu tunnistaa laitteen, jolla sivuille tullaan, ja mukautuu näytön kokoiseksi. Uutta asiointipalvelussa on myös Android-laitteilla käytettävä mobiilisovellus. Mobiilisovellus löytyy Google Play Kaupasta nimellä ’Hyvis mobiili’. Ensimmäisellä kerralla mobiilisovelluksen käyttäjältä vaaditaan vahva tunnistautuminen. Seuraavilla kerroilla palveluun pääsee pin-koodilla. Mobiilisovelluksella ei voi tehdä ajanvarausta eikä katsella aikoja, mutta skaalautumisen ansiosta tämän voi tehdä mobiililaitteella käyttämällä internet-selainta.

Eksoten asiointipalvelun tekninen alusta on toteutettu avoimen lähdekoodin tuottein. Uusi alusta pystyy vastaamaan nopeammin ja paremmin sähköisen asioinnin vaatimuksiin ja kehitystarpeisiin.

Lisätietoja: Riitta Lehtonen, IT Palvelupäällikkö, puh. 044 791 5944, riitta.lehtonen@eksote.fi