Etusivu PalvelutKulttuuri ja liikuntaMuseotNäyttelytPäiviö Pyöttiälä - itseoppinut surrealisti
Valitse taso

Pyöttiälä, Päiviö, Iisakki Virtasen mökki, 1975-76, öljy kankaalle, 135 x 201,5 cm..jpg

Kuva: Päiviö Pyöttiälä, Iisakki Virtasen mökki, 1975-76, öljy kankaalle. Lappeenrannan taidemuseo.

 

PÄIVIÖ PYÖTTIÄLÄ - ITSEOPPINUT SURREALISTI

Lappeenrannan taidemuseo
18.3. – 21.5.2017


Päiviö Pyöttiälä (1924 – 2006) oli itseoppinut taiteilija. Hän syntyi rautatieläisperheeseen Kaakkois-Suomessa Haminassa ja varttui Kotkassa. 1970-luvun lopulla Pyöttiälä muutti Turun seudulle, Paimioon.

Lappeenrannan taidemuseo esittelee näyttelyssään kokonaisuuden, jonka on tuottanut Turkulainen Aboa Vetus & Ars Nova -museo. Näyttelyyn on koottu teoksia museoiden, julkisten laitosten sekä yksityishenkilöiden kokoelmista. Taiteilijan runsaasta tuotannosta on valittu noin 50 teosta 1940-luvun lopulta vuoteen 2004. Näyttely oli esillä Aboa Vetus & Ars Nova museossa 2.12.2016 - 26.2.2017. Kyseessä on Päiviö Pyöttiälän ensimmäinen retrospektiivinen museonäyttely.

AHKERAN MAALARIN TAITEELLISET ESIKUVAT

Aloittelevana taiteilijana Päiviö Pyöttiälä sai tukea Sam Vannilta, Unto Koistiselta ja Unto Pusalta Kotkan Taideseuran järjestämillä kursseilla 1950-luvulla. Ensimmäisen yksityisnäyttelynsä Pyöttiälä piti 1960-luvun alussa Kotkassa. Kansalliseen tietoisuuteen hän nousi saman vuosikymmenen lopulla, osallistuttuaan Suomen Taiteilijaseuran vuosinäyttelyyn. Pyöttiälä sai Kymen läänin taidepalkinnon vuonna 1997 ja valtion taiteilijaeläke hänelle myönnettiin vuonna 1982. Taiteilija jatkoi maalaamista päivittäin, kuolemaansa saakka.

Ahkeran harjoittelun ja maalaamisen ohella Päiviä Pyöttiälä kehittyi tietoisena taiteen historiasta sekä taidekentän virtauksista. Hän koki museot parhaiksi opettajikseen ja vieraili useasti Euroopan keskeisissä taidemuseoissa ja tutustui ihailemiensa taiteilijoiden teoksiin. Pyöttiälän esikuvia olivat erityisesti italialainen Giorgio de Chirico, surrealistisen kuvataiteen johtohahmo René Magritte sekä belgialainen Paul Delvaux.

OMALEIMAINEN SURREALISMI

Pyöttiälä löysi varhain itselleen ominaisen ilmaisutyylin, jolle hän pysyi uskollisena koko elämänsä ajan. Hänen maalauksilleen ovat tunnusomaisia voimakas perspektiivi, kirkas valo ja jyrkkärajaiset varjot sekä asioiden arvoituksellinen rajautuminen osittain kuvapinnan ulkopuolelle. Pyöttiälä käytti maalauksissaan runsaasti tiettyä, lämpimän harmaata sävyä, josta myöhemmin muodostui oma käsitteensä, pyöttiälänharmaa. Tyypillisimmillään Pyöttiälän maalaukset ovat autioita, melankolissävytteisiä satama- ja rautatieläismaisemia sekä humoristisia ja tarkkanäköisiä kuvauksia ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailman menosta. Hän maalasi katoavaa aikaa ja toisaalta iättömyyttä. Hänen toistuvat kuva-aiheensa sisältävät vahvaa symboliikkaa. Kiskot kuljettavat kohti tuntematonta ja käytöstä poistettu höyryveturi on romanttinen muistuma menneestä. Surrealististen maalausten tunnelmissa sekoittuvat mystinen pysähtyneisyys ja alakulo.

Ajan kulun ja uuden syntymän symboleina Pyöttiälä käytti usein itäviä perunoita. Lakkosatamassa odottavat perunalaatikot kertovat yhtä aikaa epätoivosta ja toivosta. Toisaalla lahonneiden lauta-aitojen välistä kasvavat kukat kuvaavat elämän jatkuvuutta. Ilotytöt ja lihaksikkaat urheilijat olivat Pyöttiälälle pinnallisuuden ja maailman kovuuden ilmentymiä. Teoksista välittyy taiteilijan tuntema myötätunto luontoa ja ihmistä kohtaan.

Lisätietoja ja kuvia:
Amanuenssi Mikko Pirinen, p. 040 522 6280, mikko.pirinen at lappeenranta.fi