Valitse taso

Pastori Brunou jatkaa kuvaustaan joutsenolaisista

Huomionarvoisena kannattaa mainita, että tämän seurakunnan kauniimpi sukupuoli, enemmän kuin muualla, nauttii kohteliaisuutta ja helpotusta. Näyttää siltä, että kukin täällä menee naimisiin omaksi hyödykseen ja saadakseen itselleen sellaisen (puolison?), ottaa hänen omaisuutensa ja säilyttää hänen nimensä ja muistonsa jälkimaailmalle."

Eli nainen solmi järkiavioliiton, jossa keskinäinen kunnioitus vallitsi.

"On toki totta, että vaimon tulee huolehtia miehensä vaatetuksesta, mutta täällä miehet, mitä tuskin tapahtuu muualla, polttavat viinaa (muualla naisten työtä), paikkaavat ja pesevät vaatteita, tekevät maltaita, auttelevat jopa navetanhoidossa. Sanalla sanoen, vapauttavat naiset kaikista niistä töistä, joihin vaaditaan enemmän voimaa ja vaivaa."

Näyttää siltä, että lähes 200 vuotta sitten Joutsenossa oltiin jo pitemmällä tasa-arvoisuudessa kuin Suomessa yleensä.

Myötäjäisissähän ei ole juuri kehumista, siksi oli katsottava millaiseen taloon avioksi menee. Pastori jatkaa: "Kun maatalon tyttäret naitetaan, he saavat myötäjäisinä ainoastaan lehmän ja lampaan, ryijyn, lampaannahkavällyt, arkun ja jotain muuta pientä."

Joutsenolaisessa hääperinteessä kerrotaan myötäjäisistä jokseenkin samaan tapaan:
"Lehmä ja lammas, kuokka ja kassara, kaattuva (välly) ja vaippa."
"Tyttärien kotitalossa on vuosittain tiettynä aikana pidot (tarkoittanee syksyllä pidettyjä kestejä, joihin suku kokoontui). Sen lisäksi he ovat itseoikeutettuja kutsuvieraita kaikissa suvun häissä, hautajaisissa ja kastajaisissa."

Lopuksi pastori Brunou puhkeaa vielä kiittämään joutsenolaisia:
"Yksinkertaisen vaatetuksen ja elintapojen takia tarpeita on vähän, mistä seuraa, että leipää on riittävästi, roskaväkeä tuskin tunnetaan ja kulkureita on jonkin verran, ei kuitenkaan rasitteeksi, sillä täällä kukin huolehtii sukulaisistaan ja köyhistään eikä hylkää heitä, kun heistä tulee sairaalloisia ja raihnaisia tai leskiä. Kirkon köyhäinapuun he voivat vain joskus joutua turvautumaan. Emme näin ollen ole ollenkaan tietoisia kerjuuasetuksen käytöstä eikä muutoin niin hyvistä kerjäläishuoltolaitoksista."

Kotiseutuneuvos Pertti Vuori