Palvelut
Valitse taso

Kirjastoautotoiminnan vaiheita Lappeenrannassa



1960

Etelä-Karjalassa kirjastoautotoimintaa suunniteltiin ensimmäisenä Lauritsalassa, jossa elokuussa kehotettiin kirjastonhoitajaa tekemään arvio lainausasemien perustamisesta sekä kirjastoautotoiminnan käynnistämisestä kauppalan alueella.
Valtakunnan lehdistössäkin huomioitiin lauritsalalaisten lääninsä alueella uraauurtava ja koko maatakin ajatellen ensimmäisten joukkoon luettava hanke. Myöhemmin syksyllä kauppalanhallitus hylkäsi kuitenkin ajatuksen käsitellessään auton hankkimista ja siihen liittyvää määräraha-anomusta.


1961
Lappeenrannan kaupungin kirjastolautakunta oli myös varhain liikkeellä puoltaen kokouksessaan marraskuussa kirjastoauton hankkimista sivukirjastojen tilalle. Päätös ei johtanut vielä tulokseen, mutta ajatus jäi elämään.


1967
Mielipiteet olivat jo kypsyneet kirjastoautohankkeelle. Kuntaliitoksen jälkeen (Lappeenranta-Lappee-Lauritsala) muodostuneen suurkunnan alue oli kasvanut niin laajaksi, että kirjastoauto nähtiin välttämättömyytenä. Kirjastolautakunta esitti auton hankkimista heti vuoden alussa ja kaupunginhallitus hyväksyi esityksen maaliskuussa.
Kymen läänin ensimmäinen kirjastoauto miehistöineen oli valmiina palvelukseen 9.10.1967.


1978
Kymmenvuotisen toimintansa jälkeen ensimmäinen kirjastoauto alkoi olla tehtäväänsä vanhentunut ja huonokuntoinen. Valittamisen aiheita olivat muiden muassa puuttuvat WC, jääkaappi, ruoan valmistusmahdollisuudet sekä auton epätasainen lämpö. ”Startti reistaa – kirjastonhoitaja puskassa pissillä” pelkistettiin päivälehdessä auton epäkohtia ja 11-vuotiaan autovanhuksen vaihtamista.
Auton vaihtaminen ehompaan olikin ollut jo valmisteilla kirjastolautakunnassa. Talvella 1978 lautakuntaa sai kouluhallitukselta uuden kirjastoauton hankintaluvan tuolloin jo 150 000 kilometriä kiertäneen auton korvaamiseen.


1979
Uusi kirjastoauto saatiin palvelemaan asiakkaita. Auto oli nyt varustettu entistä paremmin.
Takaovessa oli invaliditaso ja henkilökunnan työskentelymukavuutta oli parannettu poistamalle edellisessä autossa olleet puutteet.


1993
Järjestyksessä toinen auto oli tullut tiensä päähän, joten uusi Norpaksi nimetty kirjastoauto aloitti asiakkaiden palvelun vuonna 1993. Uuteen autoon mahtui kerralla noin 5000 nidettä siis noin 1000 enemmän kuin edelliseen autoon.

2009
Joutsenon ja Lappeenrannan kaupungit yhdistyivät vuoden alussa, jolloin kirjastoauto laajensi reittinsä kulkemaan myös Joutsenon alueelle.


2012
Vuonna 1993 hankittu Norppa poistuu käytöstä täysin palvelleena. Mittariin sille ehti tulla noin 300 000 kilometriä.
Uusi Willitykseksi nimetty kirjastoauto aloitti liikennöimisen tammikuussa. Autolla on tällä hetkellä 69 pysäkkiä kun niitä vuonna 1968 oli 38.


Lähde: Pekka Toiviainen: Lappeenrannan kaupunginkirjasto 1883-1983